05
04
17

Hoe data een visueel feestje wordt

 

Alles voor een glimlach.

Dat is de slogan van Coolblue.
Bij dit succesvolle bedrijf maken ze de klant niet zomaar blij, maar heel blij.

Ze zijn anders.
Fris. Vrolijk. En gedreven.
En je voelt bij de eerste ervaring dat jij als klant belangrijk bent.

Zelfs hun algemene voorwaarden zijn anders.

algemene voorwaarden coolblue

Een nieuwe telefoon en proefstuderen

Deze week bestelde mijn zoon een nieuwe telefoon. Helaas waren we niet thuis om het pakketje in ontvangst te nemen want we gingen ’proefstuderen’. Samen een hele middag in de schoolbanken.

Het eerste deel was leuk en interactief. Het tweede deel een drama.
Vond ik. En vond ook mijn zoon. Hij zei letterlijk: ’Ik ben nog aan het denken over één ding en in de tussentijd heeft de professor al vijf andere onderwerpen behandeld. Het lijkt alsof hij gewoon z’n praatje wil houden en niet dat hij ons iets wil leren.’


Er was ongelooflijk veel mis

 

  • teveel informatie
  • de presentatie was niet afgestemd op de doelgroep
  • een onduidelijk doel van de presentatie
  • we werden overspoeld met jargon
  • de slides met lappen tekst waren in het Engels, de mondelinge presentatie in het Nederlands
  • overvolle modellen en grafieken
  • van de drie kwartier kwam er pas in de laatste minuten een aansprekend voorbeeld

En dit was nog láng niet alles.

Wat we zagen was een geprojecteerde samenvatting voorgelezen door een professor.


Een mail van Coolblue


Gelukkig. Na een vermoeiend einde van de middag vinden we deze mail.


Mail coolblue verstoppertje

Publiek. Koning

Hoe zou het zijn als sprekers hun klant, het publiek, als koning zien? Als er meer plezier en enthousiasme in presentaties zouden zitten?

Dan zien we geen overvolle tekstuele slides meer die voorgelezen worden. Of sprekers die ongeoefend voor een zaal staan, omdat ze denken dat ze ’het wel even uit hun mouw schudden’. Geen ongestructureerde chaos van informatie met gortdroge opsommingen in bulletpoint rijtjes.

Nee, dan zien we alleen nog maar visuele traktaties. Eenvoudig en beeldend, zodat je direct begrijpt wat er wordt gezegd.


Waarom beelden goed zijn voor onze presentaties


Lappen tekst projecteren heeft geen zin. Ook al beweren velen dat het publiek dat nodig heeft. Het is alleen maar een excuus om je spreektekst niet te oefenen. Het staat immers geprojecteerd, dus je hoeft het alleen maar voor te lezen.

Alsof het publiek een voorlezer nodig heeft.

Tégen de bewering dat tekst nodig zou zijn, is wetenschappelijk bewijs.
Op de informatiesnelweg gaan mondelinge en geschreven tekst niet tegelijkertijd ons brein in. Je leest een slide OF je luistert naar de spreker.


informatiesnelweg


Een combinatie van mondelinge tekst én beeld is ideaal. Zij versterken elkaar. Moleculair bioloog John Medina heeft dat onderzocht en komt tot een opmerkelijke conclusie in zijn boek Brain Rules.

 

If information is presented orally, people remember about 10%, tested 72 hours after exposure. That figure goes up to 65 percent if you add a picture.



Oor en oog
Data en informatie hoeven niet saai te zijn. De oplossing ligt in de manier waarop ze tot leven worden gebracht.


Play the music, don’t just show the notes


Mijn held op het gebied van datavisualisatie is de recent overleden professor volksgezondheid aan het Karolinska Instituut in Zweden, Hans Rosling. Ongeëvenaard als het gaat om datacommunicatie. Zijn werk is vastgelegd in 10 TED talks en meer presentaties zijn te vinden op de website Gapminder.

Rosling kiest zijn data zorgvuldig en ondersteunt ze met heldere beelden. Niet alleen digitaal, maar ook ’gewoon’ analoog, zoals hij bij Zondag met Lubach demonstreerde (vanaf 5.50 min).


Rosling brengt data tot leven en geeft het context en betekenis, waarbij het publiek altijd voorop staat.

Few people will appreciate the music if I just show them the notes. Most of us need to listen to the music to understand how beautiful it is. But often that's how we present statistics; we just show the notes we don't play the music.

 

In 3 stappen een facelift voor je Powerpoint


Heb je het idee dat jouw PowerPoint presentatie teveel tekstuele slides bevat? Doorloop voor iedere slide dan de volgende 3 stappen.

  1. Zet elke bulletpoint of alinea op een aparte slide.
  2. Bedenk of die bulletpoint of alinea een boodschap of spreektekst is.
    In het laatste geval verplaats je de tekst naar de notitiepagina. Formuleer de bulletpoint of alinea als boodschap in één korte zin.
  3. In de laatste stap bepaal je of en hoe je de boodschap beeldend kunt maken.

Een voorbeeld van deze stappen vind je in de slideshare presentatie onder deze blog.


Op zoek naar betere middelen om te visualiseren


Rosling presenteert zijn data deels met het programma Gapminder. Gekleurde bollen vertegenwoordigen landen of bevolkingsgroepen. De bollen vliegen van links naar rechts in de tijd over het scherm en Rosling beweegt mee. Met zijn rug naar het publiek. En ook daarvoor heeft hij nog niet zo lang geleden een oplossing gevonden. Ik heb geen idee hoe hij het doet, maar in de video zie je hoe hij achter een onzichtbaar scherm staat, zodat hij contact houdt met het publiek.



Dus.

Volg de 3 stappen om slides met één boodschap te maken. Bekijk een aantal TEDtalks van Hans Rosling en laat je inspireren door zijn gedrevenheid om van data een feestje te maken.

 

Je kunt de slides op slideshare fullscreen bekijken.

 

 

Reacties

  • Het is nooit te laat. Studenten pikken het heel snel op is mijn ervaring. Dus als het daar al verandert, dan is effect en plezier dichterbij dan we denken. Ik ben een optimist, dat merk je :-)

    Geplaatst door Pauline, 11/04/2017 08:30 (3 maanden geleden)

  • Dit zouden ze op de lagere school al moeten leren. Zodat de professors van morgen het meteen goed doen. En al die congressen en seminars een stuk effectiever worden. En lolliger!

    Geplaatst door Annette van Gastel, 10/04/2017 22:46 (3 maanden geleden)

Plaats reactie