27
01
14

Boekentips voor 2014


Hoe graag je het ook zou willen als deskundige op je vakgebied, alléén feitelijke inhoud delen is niet genoeg om anderen te overtuigen. Ook niet onder vakgenoten.

Dat heeft te maken met de werking van ons brein. Een goede presentatie bestaat uit inhoud én vorm. Hieronder vind je 9 boeken met inspiratie om je presentaties te verbeteren.

Klik op een afbeelding om het boek direct te bestellen.
 

How to deliver a TED talk
 
TED is het podium waarop ideeën worden verspreid. Een TED talk wordt gegeven door ‘gewone’ mensen die met een bijzonder verhaal anderen inspireren. Het boek start met de keuze voor een onderwerp en het maken van een ‘catchphrase’. Jeremey Donovan illustreert aan de hand van vele TED video’s hoe je een TED talk opent, hoe je het publiek engageert met verhalen en de talk op een krachtige manier afsluit. Het is een compact geschreven boek met veel nuttige tips en voorbeelden.

 Make your idea matter

Dit boek helpt je om een goed idee zichtbaar te maken. Het probleem van veel ondernemers is, dat zij zich niet genoeg onderscheiden in deze lawaaierige wereld. Bernadette Jiwa laat de lezer inzien dat push marketing niet werkt. Ze zegt: “People don’t actually buy your idea, they buy into how it makes them feel.” In het boek vind je handvatten om feiten tot leven te laten komen met een onvergetelijk verhaal.

 


Attract and feed a hungry crowd

Een boek over marketing met inspiratie en tips hoe je jezelf en je bedrijf presenteert. Volgens Tea del Alma Silvestre moeten ondernemers meer leren denken als chefs. Recepten zijn nodig om het koken onder de knie te krijgen, maar een chef gaat verder. Hij zet zijn creativiteit in. Hij maakt iets bijzonders, met z’n eigen sausje en laat zich niet door de gevestigde orde weerhouden. Tea zegt: “Quit trying to discover your USP, and start cooking up your Secret Sauce.” en geeft 9 stappen om je geheime saus te ontdekken. Ze vertelt hoe je helderheid creëert, waarom woorden een magisch ingrediënt zijn en hoe je beelden creëert.

 

100 things every presenter needs to know about people

Wil je effectief communiceren en anderen overtuigen, dan moet je begrijpen hoe mensen denken. Het is niet simpelweg een kwestie van informatie delen. Als je wilt dat mensen onthouden, actie ondernemen en met jouw presentatie iets doen, dan moet je de informatie zo presenteren dat het aansluit op de manier waarop zij denken, leren, luisteren, kijken, reageren op hun omgeving en hoe ze besluiten om actie te ondernemen. In dit boek geeft Susan Weinschenk in lekkere korte stukjes tekst enorm veel handvatten voor het maken van een overtuigende presentatie.




Brain rules
 
John Medina is moleculair bioloog en vertelt in zijn boek op een toegankelijke manier over de wondere wereld van ons brein. Hij geeft de lezer 12 inzichten over de werking van het brein, geïllustreerd met voorbeelden en video’s op zijn website. Voor elk inzicht laat hij zien hoe je die kennis in het dagelijks leven kunt toepassen. Een aantal inzichten hebben een directe link met presenteren, waaronder “vision trumps all other senses”.
 

Small message big impact

Een elevator speech is maar een fractie van een presentatie, toch is het maken ervan een geweldig middel om tot je kernboodschap te komen. Terri Sjodin vertelt hoe je een overtuigend verhaal opbouwt met effectieve argumenten. Hoe je je verhaal tot leven brengt. En hoe je jezelf laat horen. Het boekje leest vlot en geeft nuttige tips om met een korte presentatie anderen te overtuigen.

 

 

Wired for story
 
Een verhaal herkennen, vaak al aan de eerste zin, dat kan iedereen. Waarom vinden mensen het dan zo moeilijk om een goed verhaal te schrijven? Dat vraagt Lisa Cron zich af. Ze heeft zich verdiept in de breinwetenschap en past die kennis toe op het schrijven van een verhaal. Hoe kun je lezers (of publiek) vanaf de eerste zin in je verhaal trekken? Hoe houd je de aandacht vast en houd je het verhaal gaande? Lisa koppelt steeds een inzicht over het brein aan een manier om daarmee je verhaal sterker te maken. Een boek voor iedereen die een goed verhaal wil schrijven én vertellen.

The Icarus deception

Seth Godin doet in dit boek een oproep om uit onze comfort zone te komen, om artiesten te zijn en het op te nemen tegen de status quo. Omdat de nieuwe economie dat van ons vraagt. Volgens Godin draait het om “trust, remarkability, permission, leadership, stories that spread and humanity”. Om jezelf te onderscheiden heb je lef nodig en moet je kwetsbaar durven zijn. Het boek zit vol met inspirerende zinnen waar je dagen over kunt denken: “resistance is not something to be avoided; it’s something to seek out”.

 

The art of explanation

Hoe zorg je ervoor dat een idee of informatie gemakkelijker te begrijpen is? Die vraag beantwoordt Lee Lefever in dit boek. Hij begint met ‘planning’. Eerst moet je erachter komen wat een bepaalde uitleg moeilijk maakt. In deel 2 lees je dat ‘uitleg’ niet meer is dan de verpakking van een idee of informatie en wat de ingrediënten zijn om een goede verpakking te maken. Het laatste deel behandelt verschillende soorten media waarmee je het publiek kunt benaderen.

Reacties

  • @Jeroen goede aanvulling, inderdaad een praktisch handboek.

    Gelukkig zijn de werking van het brein en gebruik van verhalen universeel. Daarom vind ik deze boeken echte aanraders waar je in je presentaties plezier van kunt hebben.

    Bovendien kunnen we nog heel wat leren van Engelsen en Amerikanen.

    Geplaatst door Pauline, 30/01/2014 15:43 (4 jaren geleden)

  • Een goed Nederlands-talig boek:

    Remco Claassen: Verbaal Meesterschap - Het ultieme handboek voor alle mensen die gehoord willen worden

    Geplaatst door Jeroen Voogd, 28/01/2014 14:41 (4 jaren geleden)

  • Onze cultuur is toch nèt even anders dan de Engels-talige. Kan je er ook een Nederlands-talig boek bijzetten, dus niet een vertaling.
    xxx Judith

    Geplaatst door judith bosch, 28/01/2014 13:20 (4 jaren geleden)

Plaats reactie