13
12
14

Presentatie boekentips 2015

 

Hoe presenteer je een idee? En jezelf?

Laat je inspireren door boeken die direct of indirect helpen om je boodschap te versterken en onder de aandacht te brengen van het publiek.

 

power cuesPower Cues — Nick Morgan

Morgan geeft de lezer 7 non-verbale 'power cues' waarmee je controle krijgt over je eigen communicatie. Niet door bewust bewegingen en uitdrukkingen te oefenen, maar door je te richten op je eigen gedrag, emoties en onbewuste denkproces. "Het geheim van charisma is gerichte emotie."

 

the marketing love storyMarketing a love story — Bernadette Jiwa

Een verzameling van de populairste blogposts, waarvan de schrijfster zegt dat ze elk afzonderlijk een kleine liefdesbrief zijn aan iemand die met zijn werk impact in de wereld wil maken. Over hoe je ideeën vertaalt in waarde en je klant succesvol maakt. "Don't make people click. Find ways to make people care."

 

start something that mattersStart something that matters — Blake Mycoskie

Mycoskie vertelt het verhaal van TOMS, één van de snelst groeiende bedrijven in de wereld. Wanneer je een paar schoenen van TOMS koopt, gaat er een extra paar naar een kind zonder schoenen. One for one. Het gaat over hoe je de kern van je verhaal vindt en over de kracht van eenvoud. Verhalen, ideeën en praktische tips om iedereen met een passie op weg te helpen.

 

Stil, de kracht van introvert zijnStil. De kracht van introvert zijn in een wereld die niet ophoudt met kletsen — Susan Cain

Mensen die spraakzaam zijn, worden gezien als slim, interessant en competent. Introverten als stil en verlegen. Cain pleit voor een beter begrip tussen extraverten en introverten. En ze geeft handvatten hoe je de balans houdt als het nodig is om in sommige situaties iets extraverter te zijn (blogartikel met TEDtalk van Cain).

 

het exacte verhaalHet exacte verhaal — Ionica Smeets

Hoe breng je als bètawetenschapper je werk onder de aandacht van een breed publiek? Wiskundige Smeets wisselt haar eigen ideeën af met meningen van wetenschappers waaronder Robbert Dijkgraaf, Diederik Jekel en Freek Vonk. Het boek bevat praktische tips (niet alleen voor bèta's) over: tot de kern komen, metaforen gebruiken en afbeeldingen maken bij je verhaal.

 

Echte leiders gebruiken geen Powerpoint — Christopher Witt

Volgens Witt staan de inhoud van een presentatie en het publiek voorop. Hij behandelt structuur, het grote idee achter de presentatie en hoe je jezelf inzet om de boodschap op een aantrekkelijke manier te presenteren. Ik ben het eens met Witt dat iedere spreker z'n verhaal moet kunnen vertellen zonder Powerpoint. Maar als een beeld (een foto, korte boodschap of quote, eenvoudige grafiek) een verhaal versterkt, dan is het een goed middel om je woorden kracht bij te zetten.

 

dan roam bla bla blaBla, bla, bla, wat te doen als woorden niet werken — Dan Roam

Roam geeft de remedie tegen bla, bla, bla (teveel, te gedetailleerde of juist te abstracte informatie). Beelden geven woorden betekenis, en andersom. Roams boek 'Back of the Napkin' is waardevol, maar dit boek geeft net meer basis en bruikbare manier om zijn concepten in presentaties te verwerken. Bijvoorbeeld de zes verschillende type tekeningen voor gesproken woord. Het voordeel van een tekening boven een foto. Een tekening is vaak nog niet af en geeft het publiek de ruimte om een idee verder te ontwikkelen.

 

Ps. Soms heb je meer nodig dan een boek om in actie te komen. Ik deed deze maand een nuttige workshop bij De Betekenaar. In één middag leer je de beginselen van communiceren met tekeningen (geen affiliate, gewoon een enthousiaste vermelding).

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie