08
02
17

Hoe je een onvergetelijk moment creëert

Alice duwt hooiberg

Elke dag worden wereldwijd 3 miljoen blogs gepost.
Elke minuut 300 uur Youtube video's geüpload.

Nieuwsberichten, advertenties, we worden overspoeld met informatie.

Gelukkig filtert ons brein alles wat er binnenkomt en laat het maar een fractie door. Een strenge selectie aan de poort. Je merkt er niet veel van, want het speelt zich af in je onbewuste. Fijn voor de ontvanger. Maar hoe zit het met de zender? Jij als spreker. Hoe kom je met jouw boodschap voorbij die filters?


Nee, nu even geen PowerPoint

 

Maar een rekwisiet.

Iets tastbaars meenemen op het toneel. Super effectief. En toch gebruiken maar weinig sprekers dat middel.

We zijn verslaafd aan PowerPoint. Een prima manier om je woorden te ondersteunen. Mits, je zo min mogelijk tekst op slides zet en krachtige beelden gebruikt. 


Waarom kiezen voor een rekwisiet?


Op TEDxAmsterdam liet Peter van Uhm, oud generaal van de Nederlandse strijdkrachten, een geweer het toneel op brengen.

Je kon een speld horen vallen.

Door letterlijk een beeld te creëren vorm je een haakje voor de feitelijke informatie. De toehoorders kunnen die daardoor eenvoudiger onthouden.


Nog een voorbeeld


Alexander Pechtold legt demonstratief een stapel rapporten voor zich neer om zijn boodschap kracht bij te zetten. Kijk maar (vanaf 0:24 min).


 

Waarom werkte dit theatrale middel zo goed?


De timing van Pechtold was perfect. Hij was de eerste die het kabinet kon bevragen over zijn besluiteloosheid. Het was ook goed uitgevoerd. Pechtold neemt de tijd om één voor één de rapporten op de grond te gooien. Als je een rekwisiet gebruikt, dan doe je dat met overtuiging.
Het is niet voor niets een theatraal middel.


Wat zijn de risico's?


Een rekwisiet kan een directe relatie hebben met het verhaal, zoals het geweer van Van Uhm. Maar het kan ook een letterlijke vertaling zijn van een metafoor. En als die niet sterk genoeg is, tsja, dan heeft dat grotere consequenties dan wanneer je een metafoor alleen uitspreekt. Dat ondervond Jolande Sap tijdens de Algemene Beschouwingen in 2011.



Niet fijn als je zo in het achtuurjournaal terecht komt.


Vermijd te vaak gebruikte metaforen en spreekwoorden, zoals bijvoorbeeld de speld in de hooiberg.


Hoe maak je er een succesvol en bijzonder moment van?

 

  • Kies een rekwisiet dat relevant voor het onderwerp én origineel is.
  • Bedek het rekwisiet tot het moment dat je het gebruikt in de presentatie.
  • Anticipeer op het moment van onthulling en maak er een verrassing van.
  • Zorg dat het rekwisiet goed te zien is.
  • Oefen zodat je zeker weet dat alles werkt, vooral als het een demonstratie is.
  • Zet de Powerpoint presentatie op zwart scherm door op de Z-toets te drukken, zodat alle aandacht naar het voorwerp of de demonstratie gaat. Met een willekeurige toets zet je de Powerpointpresentatie weer aan.
  • Zorg voor een back-up, bijvoorbeeld een video-opname van de demonstratie, voor het geval het live niet goed gaat.


Een uitentreuren geoefende demonstratie


Markus Fischer laat een robotvogel over het publiek heen vliegen. Dat mag niet misgaan (vanaf 2:00 min).



Dus.


Rekwisieten verlevendigen je presentatie en versterken de boodschap.
Kies een ongebruikelijk rekwisiet als metafoor om een verrassend moment te creëren dat je publiek nooit meer vergeet.

 

Reacties

  • Ja de enige manier om het goed te doen als je een rekwisiet gebruikt, is er volledig in geloven en met zekerheid uitvoeren. En vooraf checken bij een proefpubliek of het echt wel een goed idee is. Kennelijk vond de media-adviseur van Sap dat wel.

    Geplaatst door Pauline, 10/02/2017 08:59 (7 maanden geleden)

  • Hahaha, die Sap. En wat een verschil tussen iemand die met aplomb en overtuiging spreekt (dat moet je Wilders nou eenmaal nageven) en iemand die er zelf maar nauwelijks in gelooft (sap).

    Geplaatst door Kitty Kilian, 09/02/2017 21:24 (7 maanden geleden)

Plaats reactie