Een TED-stijl event organiseren


Hoe kun je het publiek een TED-stijl event beloven en die belofte waarmaken?

Alice op skippy bal

We zijn allemaal gewend geraakt aan de kwaliteit van TEDtalks. De verwachtingen zijn dus hooggespannen als je een event op dat niveau belooft.

Rug naar publiekOp de meeste seminars en congressen zijn kosten nog moeite gespaard om een flitsende entourage neer te zetten. Hippe koffiebarretjes, gadgets, goede lunches. Niks mis mee.
Maar, zelfs op de hipste congressen zie we nog steeds saaie bulletpoint presentaties. De sprekers hebben genoeg inhoudelijke kennis, maar weten die niet over te brengen.
De koffie kan nog zo lekker zijn, in de huidige samenleving van informatieoverload haakt het publiek bij dat soort presentaties al snel af.

Daarom zie je steeds vaker events in TED-stijl.

Zo'n specifiek event belooft presentaties met de finesse van een TEDtalk. Maar dat vraagt wat van de organisatie. De aanwezigen verwachten namelijk presentaties die ideeën opleveren waar ze in hun dagelijkse werk direct profijt van hebben. Aan het eind van de dag willen ze hun kostbare tijd nuttig hebben besteed en een geweldige ervaring hebben gehad.

Het is een enorme teleurstelling als die belofte niet wordt waargemaakt. De kans is groot dat de aanwezigen het event nooit meer zullen bezoeken. Laat staan aanbevelen bij collega's. Een verloren kans.

Hoe garandeer je dat jouw sprekers bijdragen aan jouw filosofie?
En hoe zorg je dat ze een heldere en krachtige boodschap communiceren?

Een TED-stijl event organiseren


De training en begeleiding brengt sprekers op een TED-niveau en maakt van het event een onvergetelijke dag.

De sprekers realiseren zich dat een presentatie van 18 minuten of korter veel werk met zich meebrengt. Het is gemakkelijker om een lang verhaal te houden dan een korte. Ze doorlopen stap voor stap het presentatieproces en bouwen een solide verhaal waarmee ze stevig voor hun zaal staan.

De begeleiding van de event organisatie is erop gericht dat alles rondom de sprekers goed geregeld is. Dat ze in de watten gelegd worden. En resultaat een TED-waardig event is.

icoon   begeleiding en training 3

Wat kun je verwachten van de training en begeleiding?

Een vastgeroest patroon doorbreken

Veel sprekers doen elke presentatie hetzelfde. Ze staan met hun zij naar het publiek en lezen voor vanaf hun slides die vol staan met tekst en bullets. Maar je publiek kan zelf lezen. Wat voegt een spreker in dat geval toe? De training helpt sprekers om uit het gebruikelijke patroon te stappen en biedt hen een nieuw perspectief op presenteren.

Nooit meer de draad kwijtraken door een heldere structuur

Heb je wel eens bij een presentatie gezeten waar je geen touw aan vast kon knopen? Waar de spreker geen regie voerde over zijn verhaal en de rode draad ver te zoeken was? Zonder heldere structuur gaat een presentatie alle kanten op. In de training leren de sprekers hoe zij hun publiek meenemen op een reis en het leidt naar de eindbestemming.

Mooie PowerPointslides ontwerpen, ook als je geen designer bent

Goed ontworpen PowerPointslides vertellen onbewust het publiek van alles over de spreker. Of hij gevoel heeft voor stijl en aandacht besteedt aan details. In presentatieland zien we veel slides die overladen zijn met informatie. Het publiek moet zoeken naar de boodschap. En het lijkt erop dat de slides meer een hulpmiddel zijn voor de spreker dan voor het publiek.

Altijd in contact staan met het publiek

Voor veel sprekers staat de inhoud voorop. En terecht. Maar, in een oogwenk ben je het publiek kwijt als die inhoud niet aansluit op hun kennisniveau. Door je te verdiepen in het niveau van het publiek ben je als spreker beter in staat om de juiste onderwerpen te kiezen. En die in de juiste vorm over te brengen.

Gênante momenten voorkomen

Hoe vaak zien we niet een spreker worstelen met technische problemen? Badend in het zweet, af en toe schaapachtig opkijkend naar zijn publiek? Ruim van te voren het toneel klaarmaken, elk technisch element testen en obstakels uit de weg ruimen voorkomt gênante momenten.

De Gouden Spreekregels

Op een TED podium committeren sprekers zich aan de 10 Gouden Regels. Stel je eigen Gouden Spreekregels op en laat ze door de sprekers onderschrijven. Dat garandeert de juiste TED-stijl atmosfeer.

En dit is nog maar een fractie. De sprekers leren nog veel meer. En als organisator krijg je stevig grip op het proces en op de look en feel van het event.


filosofie 6 stappen zorg

Om de kwaliteit van het event te garanderen, onderschrijven de sprekers de filosofie.
Ze worden getraind in het ontwerpen van hun presentatie. Met de 6-stappen methode ontwerpen
de sprekers
een solide structuur waarin alle elementen van een visueel aantrekkelijk verhaal
zijn verwerkt. In aanloop naar het event wordt er goed voor de sprekers gezorgd. Alles is erop gericht
om hen te laten slagen in hun missie: in relatief korte tijd een krachtige boodschap neerzetten.

Een kijkje in de keuken

Hier vind je een overzicht van onderwerpen die tijdens de training en begeleiding worden behandeld.

Een ander perspectief op presenteren

  • Hoe een beetje kennis van het menselijke brein een presentatie de plakfactor geeft.
  • De 6-stappen methode. Hoe sprekers een persoonlijke touch geven aan hun presentatie in plaats van simpelweg een standaard verhaal te maken.
  • Waarom de keuze voor één kernboodschap de presentatie interessanter maakt zelfs als er 10 boodschappen te delen zijn.
  • De minst bekende dingen die mis kunnen gaan (en een waterdicht back-up plan)
  • De geheimen van een TEDtalk en hoe sprekers op een TED-stijl event die kunnen gebruiken.
  • Waarom een spreker maar 5 seconden heeft om de aandacht van het publiek te trekken (en hoe je een spetterende opening maakt).

De presentatie bouwen

  • Hoe je inhoud verzamelt en een outline bouwt zonder de computer te openen.
  • Hoe je verhalen vertelt, zelfs als je geen persoonlijke anekdotes hebt.
  • De ’curse of knowledge’ en hoe je het kiezen van inhoud eenvoudiger maakt.
  • Pakkend starten. Hoe je de eerste seconden van de presentatie optimaal benut.
  • De meeste presentaties eindigen als een zinkend bootje. Leer hoe je eindigt met een sterke uitsmijter.
  • De ontwerp-principes. Hoe je mooie slides maakt, zelfs als je geen ontwerper bent.
  • Hoe bepaalde beelden je presentatie tenietdoen, ook al heb je een goed verhaal.

Oefenen en uitvoeren

  • Hoe je een presentatie oefent, zelfs als je maar 7 minuten per dag hebt.
  • Waarom heen en weer lopen over het toneel het publiek verwart. En hoe functioneel bewegen je verhaal versterkt.
  • Hoe je de timing tussen verhaal en slides in de hand houdt.
  • Hoe je PowerPoint gebruikt op een manier dat je nooit meer achterom naar het scherm hoeft te kijken.
  • Waarom een spreker ruim op tijd moet zijn ook al heeft hij zijn presentatie uitgebreid geoefend en zien de slides er perfect uit.
  • Hoe een ’stage-walk’ sprekers helpt in hun zelfvertrouwen.
  • Hoe je een sfeer van opwinding creëert lang voordat het event begint.
  • De spreekstalmeester en hoe je sprekers een vliegende start geeft met hun introductie.
  • Hoe je het event levend houdt, lang nadat het voorbij is.
Kijkje in de keuken

Is presenteren volgens TED concept in korte tijd te leren?

En is het geen gedoe om alle sprekers bij elkaar te brengen voor een halve dag? Kunnen zij samen bijdragen aan de filosofie van het event?

Wie kan beter antwoord geven op deze vragen dan een ervaren expert. FRISS organiseert al drie jaar FRAUDtalks, een event in TED-stijl. 

 

It is very easy now to recognize where your audience may lose interest, and how to keep them engaged
Joe Stephenson, Hagerty Insurance Agency, LLC
This was one of the most comprehensive trainings I have ever received and it has been invaluable in the development of both the visual aspects of my presentations, as well as my stage delivery.
Lees meer
I have a whole new way of presenting
Christina Fiscella, Independent Fraud Investigator

The training allowed me to experience a way of presenting I didn't know I could do. I condensed years and years of research into an 18 minute talk. This training took me to a new level.

Lees meer
Bewuster gebruik gemaakt van het 'on stage zijn'
Nico Declercq, Commissaris van Politie

In de training werd ik constant bij de les gehouden, waardoor mijn presentatie to the point werd. Ik heb het gevoel dat ik van de 2e klasse nu eredivisie speel. Technisch ben ik een betere speler geworden. Zelf was ik nooit tot een dergelijk resultaat gekomen.

Lees meer
Binnen no time zaten sprekers op de trein naar de eindbestemming
Alexander Kammoun, Marketing Team Lead at FRISS

In de training krijgen de sprekers van Pauline vertrouwen dat het mogelijk is om in een TED concept te presenteren. Door haar enthousiasme durven de sprekers deze unieke manier van spreken te omarmen. Ook degene die al goed spreken, zijn in de training verder gegroeid in hun vaardigheid.

Lees meer

    Niet over één nacht ijs

    Je hebt specifieke gedachten over de filosofie en het doel achter jouw event. Een beslissing om begeleiding en training in te huren, hangt nauw samen met dat doel. Jouw sprekers spelen een belangrijke rol in het succes van het event. Je wilt hen in goede handen achterlaten.

    Bij deze training geldt daarom de ’Niet over één nacht ijs' afspraak. In een telefonische of online-meeting bespreken we over en weer de verwachtingen en bepalen we of er een klik is. Dit gesprek is kosteloos en zonder enige verplichting met als doel om te bepalen of en hoe jouw event geholpen is met begeleiding en training.

    Alice op de schaats

    Wat maakt deze begeleiding uniek?

    Een event organiseren is één ding. Maar een event organiseren dat jouw filosofie overbrengt en de atmosfeer ademt die jij in je hoofd hebt, is iets heel anders. Dat gebeurt alleen als organisatie en sprekers onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. En dat is precies wat deze begeleiding doet.

    Veel event organisaties besteden het grootste deel van hun tijd en energie aan de entourage. En zetten hun sprekers op de tweede plaats. Door de sprekers te trainen en het event rondom hen te op te bouwen, ontstaat die unieke sfeer.

    TEDxDamlaan 35
    In 2013 organiseerde Pauline TEDxDamlaan. Van dichtbij ervoer ze wat het betekent om een TEDx-event te organiseren. Wat er gevraagd wordt van de sprekers, zodat ze in staat zijn om hun ’idea worth sharing’ voor het voetlicht te brengen.

    Wat zijn de kosten?

    Briefing

    In een uitgebreid gesprek bepalen we de filosofie, de uitstraling en het doel van het event. En welke praktische en technische onderdelen geregeld moeten zijn, zodat de sprekers een verhaal kunnen houden dat daaraan bijdraagt.

    Training & online-coaching

    De sprekers volgen met elkaar een dagdeel training, uitgaande van een groep van maximaal 6 deelnemers.
    In de periode daarna bouwen zij aan hun presentatie en kunnen ze gebruik maken van twee online coachingsessies van een uur. Daarin krijgt iedere spreker individueel feedback op de outline van zijn verhaal en op de eventuele PowerPointpresentatie. 

    Extra opties
    Dry run

    Een aantal weken voor het event komen de sprekers een dagdeel samen voor hun dry-run. Ze bekijken elkaars presentatie en krijgen feedback van de trainer en van elkaar. De ervaring leert dat reacties van medesprekers tijdens de dry-run een grote meerwaarde hebben en helpen bij de laatste finetuning van de presentaties.

    Aanwezigheid event & debriefing

    Zelfs als de sprekers zich tot in de puntjes voorbereiden, kan het moment zelf toch behoorlijk spannend zijn. Niet veel sprekers hebben ooit eerder een TED-stijl verhaal gehouden. De mogelijkheid om de presentatie nog één keer door te nemen, de PowerPoint presentatie te testen en/of de laatste vragen te stellen aan de trainer, vergroot het zelfvertrouwen van de sprekers.

    Na afloop van het event bespreken we het resultaat van de dag. Met de uitkomsten van de evaluatie wordt het draaiboek voor de volgende versie van het event aangevuld en verbeterd.

    Prijsoverzicht

    Een TED-stijl event organiseren
    Briefing
    Training
    Online-coaching
    Extra opties
    Dry-run
    Aanwezigheid & debriefing
    Aanvragen intakegesprek