Walk the TEDtalk

Hoe je serieuze onderwerpen op een eigentijdse manier presenteert

Hanging on clock 1

Communicatie is voor veel medewerkers in organisaties en bedrijven een belangrijk onderdeel van hun werk. Toch bereiken zij vaak maar weinig effect met hun presentaties.

Dat ligt niet altijd aan de performance of de angst om voor een groep te staan, maar aan de manier waarop presentaties zijn opgebouwd. Ze bestaan meestal uit een kort van te voren samengestelde PowerPoint met daarin voornamelijk tekst. Op de dag zelf leest de spreker de tekst voor.

Maar het publiek kan zelf lezen, wat is dan de toegevoegde waarde van de spreker? 

Een toelichting op een rapport is meer dat een samenvatting in PowerPoint slides. Een presentatie is een krachtig middel om anderen niet alleen op de hoogte te brengen van informatie, maar ook om te zorgen dat het de boodschap begrijpt en om hun denken en/of doen te veranderen.

Hét podium waar sprekers als geen ander in staat zijn om hun publiek te bewegen is TED. In maximaal 18 minuten brengen sprekers hun boodschap voor het voetlicht. Dat format dwingt hen om to the point te zijn en alles wat niet bijdraagt aan de boodschap weg te laten. 

Niet elke presentatie hoeft een TEDtalk te zijn, maar we kunnen veel leren van dat concept. Zakelijke presentaties kunnen wel een vleugje TED-magie gebruiken.

Walk the TEDtalk

De training en coaching daagt professionals uit om een volgende stap te zetten in hun presentatievaardigheid.

Ze ontdekken dat ingewikkelde of serieuze onderwerpen niet persé op een saaie manier gebracht hoeven te worden. Dat een andere aanpak leidt tot een grotere betrokkenheid van het publiek. Er gaat een nieuwe wereld open. Medewerkers in grote en kleine organisaties ervaren de oneindige mogelijkheden om hun kennis te delen in een eigentijdse presentatie.

icoon   in company 2

Wat kun je verwachten van de training?

Werken in een kleine groep
Andere presentatietrainingen werken met groepen van rond 12 en soms wel meer deelnemers. Voor vragen is weinig tijd, laat staan dat er voldoende gelegenheid is om te oefenen. In deze training werk je in een kleine groep van maximaal 6 deelnemers. Er is ruimschoots persoonlijke aandacht. De opdrachten worden gezamenlijk besproken en iedereen oefent meerdere malen onderdelen van zijn presentatie.

Een gesprek op gang brengen
De meeste presentaties zijn opsommingen of samenvattingen voorgelezen van PowerPointslides. Zeker in kleinere meetings is dit meer regel dan uitzondering. Door zakelijke presentaties, groot en klein, aan te pakken op een TED-achtige manier doorbreek je dat patroon. Je brengt gesprekken op gang die ook buiten de vergaderzaal doorgaan.

Deconstructie en reconstructie
Op een TED-achtige manier je presentatie aanpakken, betekent dat je keuzes moet maken. En dat vinden professionals meestal lastig. Deconstructie en reconstructie is de oplossing voor dat keuzeprobleem. Informatie ontrafelen en opnieuw opbouwen. Het werkt voor presentaties die zo kort zijn als een TEDtalk, maar ook voor presentaties van een uur of meer. Door als spreker keuzes te maken, laat je zien dat jij de expert bent. Het publiek hoeft tijdens de presentatie niet te bedenken wat belangrijk is.

Consistent opbouwen
Publiek is over het algemeen passief. Het gaat lekker zitten, checkt z'n email nog even en wacht af wat er komt. Hoe krijg je het actief betrokken bij jouw presentatie? En hoe hou je de aandacht vast. Dat is een uitdaging. Door een consistente opbouw van deelonderwerpen wordt de presentatie gemakkelijk te volgen en ontstaat er ruimte om ingewikkelde onderwerpen uit te leggen.

De presentatie aankleden
Waarom hebben tekstuele bulletpresentaties zo weinig effect? Volgens moleculair bioloog John Medina komt dat omdat ons brein geen aandacht besteedt aan saaie dingen. En daarmee bedoelt hij dingen die we al eerder hebben gezien. Zodra het scherm aangaat en we zien tekst en bullets, dan haken we af. En gaat er informatie verloren. Dus, moeten we de logica aankleden. Met verhalen en beelden. De presentatie zal er anders uitzien dan de gemiddelde presentatie én de aankleding helpt het publiek bij het verwerken van logische informatie. Het mes snijdt aan twee kanten.

Een greep uit de onderwerpen

 

Een outline bouwen

  • Hoe je met de 6-stappen methode gestructureerd creatieve presentaties bouwt waarmee je je onderscheidt van elke andere spreker.
  • Waarom je niet meteen begint met bouwen en welke rol het publiek daarin speelt.
  • De kernboodschap formuleren, zelfs als je nog geen idee hebt welke inhoud je wilt delen.
  • De grootste fout aan het begin van een presentatie en hoe je die voorkomt.
  • Hoe je een solide outline bouwt, zonder dat je het gevoel hebt dat je in een keurslijf zit.
  • Waarom de meeste presentaties eindigen als een zinkend bootje.

De presentatie aankleden

  • Waarom je met logica alleen het publiek niet overtuigt, zelfs niet een groep specialisten.
  • Hoe gezichtsvermogen alle andere zintuigen overtreft en hoe je daar als spreker optimaal gebruik van maakt.
  • Hoe je foto's vindt zonder meteen een vermogen kwijt te zijn.
  • Wat je kunt leren van cabaretiers, filmmakers en designers.
  • Hoe je nooit zonder verhalen komt te zitten én een slimme manier om ze te bewaren.
  • De wondere wereld van PowerPoint en hoe je de juiste snufjes kiest om je verhaal te ondersteunen.
  • Waarom je nooit zomaar foto's van het internet downloadt en hoe je op een eerlijke manier foto's in je presentatie gebruikt.

Generale repetitie

  • Waarom de afstandsbediening onlosmakelijk met je presentatie verbonden is.
  • Hoe een weinig bekende PowerPoint functionaliteit sprekers op een hoger niveau brengt.
  • Hoe je efficiënt oefent en nooit in tijdnood komt.
  • Een STAR moment inbouwen en PowerPoint links laten liggen. En waarom dat zelfs in zakelijke presentaties soms een betere keuze is.
  • Waarom bewegen het publiek kan verwarren, zelfs als de spreker er ontspannen door oogt.
  • Hoe je de regie houdt, tot dagen na de presentatie.
Stelten
De oude aanpak vervangen door een slimme methode om telkens weer vernieuwende presentaties te maken.

Het is een interne presentatie, dat hoeft toch geen TEDtalk te zijn?

Een PowerPoint met een korte toelichting is dat niet genoeg?

Dat is wat sprekers tijdens interne meetings meestal laten zien. Maar hoe effectief is dat? Het klopt dat niet iedere presentatie een TEDtalk hoeft te zijn, maar wel iedere presentatie moet het denken en/of doen van het publiek veranderen. 

De methode die je in de training leert, is toepasbaar op alle soorten presentaties. Het gaat om een andere denkwijze en aanpak. Niet meteen starten met het maken van slides, maar dieper nadenken over de boodschap en de manier waarop je die wilt brengen. De mate waarin je elementen uit TEDtalks verwerkt, bepaal je zelf en stem je af op de situatie en de toehoorders.

We gingen met een totaal andere presentatie de deur uit dan we binnenkwamen
Janneke Arntzen, Gemeente Leeuwarden - afdeling statistiek & onderzoek

De opzet en structuur zoals Pauline die aanbiedt, gaat veel verder dan begin, midden, einde en dwingt je om echt diep na te denken over wat je eigenlijk wilt zeggen.

Lees meer
Time flies when you're having fun
Team Financiën, H&S Group

Naast het presenteren van feitelijke informatie, verbinden we die nu meer met emotie om de aandacht van het publiek beter vast te houden. In onze Powerpointslides maken we de 'brand' van ons bedrijf zichtbaar, zonder dat op elke pagina ons logo staat.

Lees meer

    Niet over één nacht ijs

    Wanneer je de button onderaan deze pagina aanklikt, meld je je aan voor een ’Niet over één nacht ijs' afspraak. In een telefonische of online-meeting bespreken we de mogelijkheden voor de medewerkers van jouw bedrijf of organisatie. Het gesprek is kosteloos en zonder enige verplichting met als doel om te bepalen of de training aansluit bij de vraag.

    uil

    Waarom is de training uniek?

    De chemie van een kleine groep
    Andere presentatietrainingen werken met groepen van rond 12 en soms wel meer deelnemers. Voor vragen is weinig tijd, laat staan dat er voldoende gelegenheid is om te oefenen. In deze training werk je in een kleine groep van maximaal 6 deelnemers.

    De opzet van de training is er specifiek op gericht dat er ruimte is om opdrachten gezamenlijk te bespreken en dat iedereen meerdere malen onderdelen van zijn presentatie aan de groep laat zien. De leden van de groep leveren een toegevoegde waarde voor elke individuele deelnemer, waardoor het leerproces in een versnelling komt. Deelnemers laten presentaties zien die zij nooit voor mogelijk hielden.

    Flamingos

    Wat zijn de kosten?

    3 dagdelen training
    • Dagdeel 1
      Waarom hebben veel presentaties zo weinig effect? Hoe zorg je dat je het publiek vanaf de eerste seconde in de presentatie meeneemt? De deelnemers werken aan de outline van de presentatie, die zij in de periode tussen de dagdelen verder uitwerken. Ter voorbereiding op dit dagdeel ontvangen zij een werkboek (PDF) 

    • Dagdeel 2
      De outline is klaar en het logische deel van de presentatie is gevuld. Maar hoe maak je de feiten en cijfers behapbaar? Hoe verbind je logica en emotie? Dit dagdeel staat geheel in het teken van de aankleding van de presentatie.

    • Dagdeel 3
      In het laatste dagdeel worden alle zaken rondom een presentatie besproken. Waar let je op voor, tijdens en na het presenteren? Iedere deelnemer laat zijn presentatie zien en krijgt feedback van de groep en de trainer (inclusief videoregistratie).
    Materiaal

    Het boek 'Een goed idee is er om te delen'.
    Een bijbehorend werkboek waarmee deelnemers de outline van de presentatie uitwerken.
    Hand-out's van de introducties op de deelonderwerpen.