Inspirerend Presenteren

Hoe je het denken en handelen van je publiek transformeert

Alice dirigent

Het grootste obstakel voor professionals en ondernemers die een presentatie moeten houden is hun eigen 'curse of knowledge'.

Ze weten teveel en willen alles overbrengen aan hun publiek. Maar hoe goed bedoeld ook, dat heeft een averechts effect. Het publiek kan maar een beperkte hoeveelheid inhoud tot zich nemen. Op een gegeven moment zit het werkgeheugen vol. Blijf je nog meer informatie aanbieden, dan haakt het af.

Dus moet je kiezen en schrappen.

Doe je dat niet dan moet het publiek tijdens jouw presentatie zelf keuzes te maken. En wie zegt dat ze de juiste dingen eruit pikken? Bovendien is dat onnodig veel werk en neemt het schaarse geheugenruimte in beslag. De aangewezen persoon om vooraf keuzes te maken, dat ben jij. De professional of ondernemer die alles van z'n vak weet. En dat is een flinke opgave. Al je darlings killen en de inhoud terugbrengen tot het absolute minimum kost tijd. Maar wanneer je bewust deze fase doorloopt, ontstaat een verhaal dat laat zien dat jij de expert bent.

Het resultaat is een presentatie van kinderlijke eenvoud.

Niet simpel, maar eenvoudig. Ontdaan van al het overbodige. Een presentatie waarmee je het publiek helpt om jouw kennis en inzichten toe te passen om haar doel te bereiken.

Inspirerend Presenteren

Maak van je kennis en ideeën een presentatie waarmee je het publiek stof tot nadenken geeft.

In plaats van direct PowerPoint slides te bouwen, stap je eerst in de schoenen van het publiek en bepaal je welk effect je wilt bereiken. Hoe wil je dat het publiek verandert door jouw presentatie? Eerst helderheid creëren en keuzes maken. Pas dan kun je een presentatie bouwen die naadloos aansluit bij de behoeften van het publiek. En kun je echt contact maken.

De training bestaat uit korte intensieve modules waarmee je stapsgewijs je de presentatie opbouwt.

icoon   individuele training 1

Wat kun je verwachten van de training?

In kleine stappen sneller naar een blijvend resultaat
Het grootste risico bij het aanleren van een nieuwe vaardigheid is dat je er halverwege het bijltje bij neergooit. Je moet teveel tegelijk behappen en het lukt je niet om de aangeboden stof echt onder de knie te krijgen. Daarom bevat deze training een reeks van modules met extreem kleine stapjes. Elke module bouwt verder op de voorgaande. In de tussenliggende periodes maak je het geleerde eigen.

Hoe je eenvoudig de inhoud van je presentatie bepaalt
Als je dagelijks met een onderwerp bezig bent, is het soms lastig om je te realiseren dat een ander iets nog niet weet of begrijpt. Wanneer je jouw eigen kennisniveau als startpunt neemt, is de kans groot dat je te abstract start en het publiek je vanaf de eerste paar zinnen niet meer volgt. Met een eenvoudige brainstorm methode bepaal je de juiste inhoud en het juiste startpunt. 

Van technische of abstracte onderwerpen een beeldend verhaal maken
Onderzoekers, ICT-ers of mensen in een technisch beroep denken vaak dat er van hun inhoud weinig meer  te maken valt dan wat bullets en data op een slide. Het publiek moet maar even doorbijten, is het idee. Maar daar kom je niet meer mee weg. Toehoorders zijn steeds minder bereid om naar gesproken rapporten te kijken en luisteren. Want dat zijn het. De oplossing is het verzamelen van een specifiek soort inhoud die je helpt om van logica een beeldend verhaal te maken.

Waarom een presentatie niet alleen gaat om informatie overdragen
De meeste sprekers vatten informatie of een rapport samen en zien dat als een presentatie. Maar geef jou en mij het rapport en zo'n samenvatting zetten wij ook in elkaar. Dat leerden we al op de middelbare school. Niks bijzonders. En dat vindt het publiek ook. Als je een presentatie houdt, doe je meer dan alleen informatie overdragen. Je brengt iets teweeg bij het publiek. Hun denken, voelen en/of doen is veranderd als jij het toneel afstapt. Je hebt hen verder geholpen.

Een verhaal dat klopt
Je ziet ze maar weinig. Presentaties die goed in elkaar zitten, waar de slides het gesproken woord ondersteunen en de spreker constant in contact staat met zijn publiek. Veel sprekers weten niet hoe zij een totaalplaatje moeten creëren dat klopt. Met als gevolg een incongruentie tussen het gesproken woord en de slides of non-verbale communicatie. Vaak is het niet eens precies te benoemen, maar het publiek voelt het direct. Het werkt verstorend en verwarrend. Deze training gaat daarom uitvoerig in op alle zes de onderdelen die tezamen een kloppende presentatie vormen.

Wat leer je in de training?

Deze individuele training vormt zich gaandeweg naar de deelnemer. Je doorloopt weliswaar een programma, maar het tempo en de diepgang variëren van persoon tot persoon. Iedere deelnemer doorloopt op zijn eigen wijze en in zijn eigen tempo de 6-stappenmethode. De uitkomst is voor elke deelnemer gelijk: een heldere en eenvoudige presentatie met als doel een transformatie bij het publiek teweeg te brengen.

Je publiek aan het denken zetten

  • Hoe je met één presentatie de wereld kunt veranderen en waarom je zo groots moet denken.
  • Hoe drie cruciale vragen het succes van je presentatie bepalen.
  • Waarom de eerste paar minuten bepalend zijn. En hoe je ze optimaal benut.
  • Hoe je het denken en doen van het publiek verandert, zelfs bij enorme weerstand.
  • Waarom het niet alleen draait om de vorm van een presentatie. 
  • De gouden regel voor een interessant verhaal: ga een centimeter breed en een kilometer diep.
  • Een dieper begrip van het menselijk brein en waarom die kennis beslissend is voor een succesvolle presentatie.
  • Waarom chaos en controle hand in hand gaan om tot een kernachtig verhaal te komen.
  • Hoe je zekerheid en focus opbouwt. De kernelementen waarmee je je onderscheidt.

Helderheid scheppen

  • Waarom je met een outline tot een beter verhaal komt.
  • Hoe je de juiste boodschap kiest: de David Attenborough methode.
  • En hoe je de boodschap net zo lang afpelt tot je de sterkste formulering hebt gevonden.
  • Hoe de wetten over structuur nog springlevend zijn, ook al zijn ze 24 eeuwen oud.
  • Hoe je abstracte theorie zo vormgeeft, dat de toehoorders het begrijpen en zelfs na kunnen vertellen.
  • 'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal' zei Einstein ooit. Hoe je met woorden beelden maakt.
  • Hoe je beelden kiest. En hoe verkeerde beelden een desastreus effect hebben.
  • De rol van 'nieuwsgierigheid' en hoe je die gebruikt om het publiek bij de les te houden.

Eenvoud aanbrengen 

  • Waarom eenvoud niet simpel is.
  • Hoe je congruentie tussen gesproken woord en non-verbale communicatie bereikt.
  • De 5 elementen voor een mooi slidedesign.
  • De genadeloze werking van de 3-seconden test voor slides.
  • Het belang van ondersteunende media: beelden, video, geluid.
  • Hoe je een voor- en na presentatiestrategie maakt.
OIE bullets IP

Zoveel moeite voor één presentatie?

Is het niet genoeg om een PowerPoint te maken? Het gaat toch om informatieoverdracht?

Dat is inderdaad de gebruikelijke werkwijze. Maar het is wetenschappelijk aangetoond dat tegelijkertijd spreken en teksten op slides laten zien, niet werkt. Wil je het publiek echt helpen om haar doel te bereiken, dan moet je variatie aanbrengen in een presentatie. En je creativiteit aanboren.

Ik zocht een intensieve training en dat was het ook
Amanda Rogaar, Rogaar Administratie

Het is een één-op-één training, heel doelgericht waarbij Pauline meedenkt op alle fronten. Ze geeft richting aan en biedt handvatten over hoe ik dingen kan oppakken.

Lees meer
De impact van beelden is groter dan ik me ooit had gerealiseerd
Manon Bongers, Bongers & Partners

Als trainer zocht ik naar meer mogelijkheden om te variëren in de presentaties die ik geef tijdens mijn opleidingen, trainingen en masterclasses. Door de training heeft mijn verhaal meer focus en is het voor mijn toehoorders nog gemakkelijker te volgen.

Lees meer
Een presentatie én een nieuwe werkwijze
Chico de Miranda, Senior Consultant De Rolf Groep

We wilden van een tekstuele manier van presenteren naar een aansprekend verhaal dat onze klanten informeert maar vooral helpt om de juiste producten te kiezen.

Lees meer
Met geeltjes aan de slag, no way
Tobias van den Briel, 3pm — the sustainable mobility company

Ik heb veel aan de training gehad, met name een nieuwe manier van denken. Het resultaat is een unieke presentatie waarmee ik het podium op kan.

Lees meer

    Niet over één nacht ijs

    Je voelt het kriebelen, je wilt beter presenteren. Maar hoe vind je de juiste training? 

    Wanneer je de button onderaan deze pagina aanklikt, meld je je aan voor een ’Niet over één nacht ijs' afspraak. In een telefonische of online-meeting bespreken we over en weer de verwachtingen en bepalen we of er een klik is. Het gesprek is kosteloos en zonder enige verplichting met als doel om te bepalen of de training bij je past en aansluit bij jouw doelstelling.

    Pinguins

    Wat is er uniek aan de training?

    Het antwoord is creativiteit. 

    Je krijgt de ingrediënten om een presentatie te bouwen maar je leert ook hoe je methoden uit andere vakgebieden inzet. Zoals uit de film- en designwereld. Je linkt ogenschijnlijk ongerelateerde onderwerpen. De basis voor creativiteit. Het resultaat is unieke en persoonlijke presentatie, waarmee je je als spreker onderscheidt.

    Wat zijn de kosten?

    Individuele begeleiding

    In 7 modules van 2,5 uur werk je de stappen van het presentatie proces door. Je krijgt steeds een korte introductie op elk deelonderwerp aan de hand waarvan je brainstormt over de invulling. In de periode tussen de modules werk je aan de presentatie. Elke nieuwe module start met een terugblik en feedback op de concept presentatie van dat moment.

    Materiaal

    Het boek 'Een goed idee is er om te delen'.
    Een bijbehorend werkboek waarin je de outline van de presentatie uitwerkt.
    Hand-out's van de introducties op de deelonderwerpen.

    Prijsoverzicht

    Inspirerend Presenteren
    7 modules individuele begeleiding
    Lesmateriaal
    Aanvragen intakegesprek