Workshop Een Frisse Start

Hoe krijg je het publiek onmiddellijk in de luisterstand?

Alice met paraplu

Wachtlijst Frisse Start

De meeste sprekers besteden weinig tijd aan het begin van hun presentatie. Met als gevolg dat ze niet vanaf de eerste seconde de aandacht van het publiek weten te grijpen.

Stel je voor dat je in een bioscoopzaal zit om de nieuwste Bondfilm te zien. Bond verschijnt op het scherm en zegt: "Hallo, mijn naam is James Bond. Ik werk voor MI6 en ik heb een 'licence to kill'. Deze film gaat over mijn geheime operatie in Royale-les-Eaux."

Heb je nog zin om verder te kijken?

Toch horen we dag in dag uit presentaties op die manier starten.

Scriptschrijvers, filmproducenten en speechschrijvers weten dat je het publiek direct nieuwsgierig moet maken. Dat er geen tweede kans bestaat om de aandacht te trekken. Dagelijks een saai begin horen, daar is ons brein immuum voor geworden. Wat ons brein wel opmerkt is een spreker die verrassend start. Die ons direct bij de lurven grijpt en meeneemt de presentatie in.

Een Frisse Start

Het begin van een presentatie is niet iets wat je even snel in elkaar zet. Het is een precisiewerkje. In de workshop leer je hoe je meteen de aandacht trekt van de toehoorders en hen bij de les houdt. 

Je ervaart dat je creatiever bent dan je dacht. En je krijgt niet alleen de stappen om een pakkende opening te maken, maar je weet ook hoe je het succes van die opening doorzet in de rest van je presentatie.

Laat je verrassen in deze praktisch creatieve workshop en ga naar huis met een totaal andere opening dan waarmee je binnenkwam.

Icoon Struisvogel

Wat levert de workshop je op?

De eerste indruk bepaalt
Als je een negatieve eerste indruk maakt, dan kost het veel moeite om die weer recht te zetten. Het publiek vormt z'n oordeel in de eerste minuten van een presentatie. Het oordeelt over jou als spreker en over je inhoud. Je hebt vast wel eens een spreker horen zeggen: "Ik had niet zoveel tijd om een presentatie voor te bereiden, maar..." Eigenlijk zeg je dat je niet bereid was om moeite te doen voor hen als toehoorder. Kansloos dat je publiek dan nog bereid is verder te luisteren.

Een goede eerste indruk maakt het publiek enthousiast om mee te gaan de rest van de presentatie in. Het wordt hongerig naar meer. Je creëert een verwachtingspatroon waarop je verder bouwt.

Gegarandeerd geslaagde openingen
Veel sprekers vertellen wie ze zijn en waar ze werken. Soms zelfs met een slide waarop hun CV staat die ze stap voor stap doorlopen. Het probleem is dat dit soort openingen 'ik-gericht' zijn. Maar in het begin van een presentatie is het publiek niet geïnteresseerd in wie je bent en wat je doet. Het wil maar één ding weten: 'Wordt dit een interessante presentatie en heb ik er iets aan?'

Een creatieve twist
Tegenwoordig krijgen we zoveel informatie dat we informatieblasé zijn geworden. Het raakt ons niet en het blijft niet hangen. Hoe vaak hoor of lees je iets en weet je een dag later nauwelijks meer waar het over ging. Het is een flinke uitdaging voor sprekers om te zorgen dat informatie opvalt. Door een creatieve twist maak je het publiek nieuwsgierig naar meer en is de kans groot dat het samen met jou op ontdekkingstocht gaat.

Een greep uit de vragen waarop je antwoord krijgt

  • Waarom je de drie meest gemaakte fouten in de opening van je presentatie wilt vermijden.
  • Wij mensen zijn gewoontedieren. En hoe je dat kunt doorbreken.
  • Hoe je informatie verheldert meteen bij de opening van je presentatie.
  • Waarom een frisse start vertrouwen wekt, ook als hij ultra kort is.
  • Logica en emotie, waarom ze onlosmakelijk zijn verbonden.

  • De twee lastigste hobbels en hoe je die op je pad naar een sterke opening neemt.
  • Hoe goede voorbeelden je helpen bij het bouwen van een opening.
  • Hoe je met een sterke opening jezelf meteen onderscheidt van andere sprekers.
  • Waarom je strategisch moet starten, zelfs bij publiek dat bekend is met jouw onderwerp.
  • Het 'premacy-effect' en hoe je dat optimaal benut.

  • Een maatpak, en waarom je publiek dat nodig heeft.
  • Waarom bijna alle sprekers de verkeerde eerste vraag stellen.
  • Waarom wij mensen geen aandacht besteden aan saaie dingen.
  • Hoe je een krachtige kernboodschap formuleert.

  • Waarom de meeste openingen gedoemd zijn te mislukken.
  • Hoe je een creatieve start maakt.
  • Waarom een outline onontbeerlijk is, ook voor een korte presentatie.
  • Hoe je voorkomt dat je het publiek op een uitputtende wereldreis stuurt.
  • Waarom de inleiding van een rapport niet hetzelfde is als de opening van een presentatie.
Alice en haai
Je stapt af van de standaard openingen en leert andere manieren om de aandacht van je publiek te krijgen. En dat vraagt om wat lef.

En als ik nou regelmatig spreek, is deze workshop dan ook wat voor mij?

Juist wanneer je veel spreekt, is het risico groot dat de routine erin sluipt. Dat je onderweg naar de presentatie snel een opening bedenkt die min of meer hetzelfde is als alle andere keren. De workshop levert je niet alleen een frisse start, maar verandert ook je perspectief op presenteren. En geeft je handreikingen voor het vervolg ervan. Deelnemers die je voor gingen, hebben hun aanpak volledig omgegooid nadat ze de workshop deden.

Een frisse start dat is toch meer iets voor een TEDtalk?

Het gangbare idee is dat je een zakelijke presentatie 'gewoon' start zoals iedereen dat doet. Je vertelt wie je bent, waar je presentatie over gaat en je opent de agendaslide. Maar er is geen verschil. Zakelijke presentaties zijn vaak niet veel langer dan een TEDtalk en ook dan moet je direct de aandacht van het publiek grijpen. TED is geen hippe uitzondering maar juist een rijke bron met voorbeelden. Maak er gebruik van. Bekijk een aantal TEDtalks op TED.com en laat je inspireren.

 

De workshop zet je op een ander spoor
Leo Bink, BINK ICT B.V.

Ik krijg direct de aandacht en merkt dat ik die ook beter vasthoud. Met zo'n ander begin verander je de toonzetting en de sfeer.

Lees meer
Veranderen van eigen gedrag zonder dat het een trucje wordt
Famke de Wilde, Lage Land Advies
De workshop was inspirerend en heeft nieuwe inzichten en kennis gegeven om publiek tijdens een presentatie op een andere manier te bereiken. Het verwoorden van de kernboodschap maakt de insteek bij een presentatie wezenlijk anders. Het begint bij de voorbereiding en de introductie.
Lees meer

    Waarom deze workshop?

    Als je zoekt in presentatieboeken of Googled op 'Hoe begin ik mijn presentatie', dan vind je genoeg tips. Maar vervolgens loop je vast. Omdat het losse tips zijn. De rest van de openingsstructuur ontbreekt én de eerste twee stappen in het presentatieproces worden overgeslagen.

    Een Frisse Start gaat verder dan tips.

    In de workshop doorloop je eerst twee cruciale stappen. Daarna ga je pas bouwen. Je werkt met een structuur die je voor elke presentatie opnieuw gebruikt. Geen trucje maar een flexibele opzet waarin de elementen steeds een andere invulling krijgen. Deze opzet heeft gevolgen voor de rest van je presentatie. Daarom ontvang je ook handvatten om na de workshop verder te bouwen.

    Alice trapese
    Het bedenken en opzetten van het begin van een presentatie leidt in veel gevallen al tot ideeën voor het middendeel. Zo maak je als het ware een vliegende start.

    Wanneer en waar?

    Vrijdag 22 november van 9.00 - 13.00 uur aan de Vlietweg 15 in Leidschendam

    In vier uur tijd en met voldoende pauzes bouw je een dijk van een opening. De groep bestaat uit maximaal 6 deelnemers, dus volop ruimte om vragen te stellen en ideeën te delen.

    Materiaal
    Je ontvangt als handvat tijdens de workshop een 'placemat' met de structuur. Om na de workshop verder te kunnen bouwen aan de rest van de presentatie ontvang je ook mijn boek 'Een goed idee is er om te delen'.

    De plek
    We zitten in de workshopruimte van de mannen van Vilter Coffee, die ons voorzien van koffie, thee en fruit. En voor de liefhebber hun befaamde kokosbollen. Na afloop kun je er op eigen gelegenheid heerlijk vegetarisch lunchen.

    Vilter Coffee workshopruimte 


    Extra optie: Post-workshop individuele nabespreking

    Voordat je de nieuwe opening in de praktijk brengt, wil je er zeker van zijn dat hij klopt. Daarom plannen we binnen twee weken na de workshop een 25 minuten durend Skypegesprek. Daarin krijg je een grondige nabespreking van de opening die je tijdens de workshop bouwde. En als je nieuwe ideeën hebt bedacht, bespreken we die ook.

    Prijsoverzicht

    Een Frisse Start
    Workshop van één dagdeel
    Materiaal: placemat + boek
    Extra optie
    Post-workshop individuele nabespreking
    Aanmelden voor de wachtlijst