Hoe verspreid je een goed idee?

door Pauline le Rûtte  |    2 minuten leestijd

Op een dag krijgen we gemiddeld 3.000 boodschappen te verwerken. Daarvan blijven er maar bar weinig hangen.

jongetjes verkopen Flickr

Zelfs een vierjarige weet het.

Alleen je kraampje neerzetten is niet genoeg.


Zo start Bernadette Jiwa haar presentatie op TEDxPerth.

We leven in een wereld waar bedrijven elkaar overschreeuwen.

Alles om de aandacht van hun publiek te trekken.

Mijn product. Mijn idee. Koop het. Nu.

Kenmerken, feiten en voordelen, ze werken niet

Op één dag krijgen we gemiddeld 3.000 marketingboodschappen te verwerken. Daarvan blijven er maar bar weinig hangen. En dat komt omdat veel van die boodschappen kenmerken, feiten en voordelen gebruiken om te overtuigen. Dat werkte vroeger, toen we nog niet zoveel te kiezen hadden. Maar nu niet meer.

Voordat mensen klaar zijn voor de feiten en cijfers is iets anders nodig.

People don’t actually buy your idea, they buy into how it makes them feel

Bernadette heeft een helder opgebouwd verhaal. Binnen 1 minuut leidt ze haar publiek van de huidige situatie, de marketing status quo, naar de gewenste situatie: dat mensen geven om je idee. Dat ze er iets bij voelen.

Geen complexe argumenten of overweldigende statistieken

Nee, een simpele vraag en je snapt meteen wat Bernadette bedoelt:

70% donkere chocola. Logica of gevoel?

Een kaartje kopen voor een TEDx event waarvan je de sprekers niet kent. Logica of gevoel?

Geen abstracte beweringen, maar waargebeurde voorbeelden

Over de introductie van winkelwagens en de verkoop van New York’s afval. Deze verhalen creëren een mentaal plaatje in de hoofden van de luisteraars. En ons brein is gek op beelden. 

De boodschap is aantrekkelijk verpakt in een metafoor: don’t sell the cookie, tell the story of the fortune.

Slechts 8,5 minuut. Meer heeft Bernadette niet nodig om haar publiek te overtuigen.

Don’t just change what people think. Change what people feel and then change what they do.

 

Fotomateriaal
Flickr


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Goed spreken begint met jezelf te zien als spreker en niet als iemand die wat informatie moet overdragen. Het is geen aangeboren talent maar een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Iedereen kan een origineel verhaal maken.