Een sterk verhaal

Voor afdelingen en organisaties die zichtbaar willen zijn

Alice en de vuurtoren

Je bent verantwoordelijk voor een afdeling of kleine organisatie waar steengoede professionals werken.

Stuk voor stuk zijn het gedreven mensen die goed zijn in hun vak en met hart voor de inhoud.

Maar je merkt dat de rest van de organisatie of klanten niet goed begrijpen wat jullie doen. En ondanks alle inspanningen, zoals het schrijven van interessante rapporten en artikelen of verzorgen presentaties, weten ze je niet te vinden. Het blijft het akelig stil. Het lijkt wel of jullie onzichtbaar zijn.

Het mooie werk dat jullie doen, komt niet tot z’n recht en je hebt veel minder impact. Je zou dolgraag vaker of eerder betrokken willen zijn bij projecten. Maar jullie worden niet gevraagd, omdat anderen niet weten wat jullie kunnen bijdragen. 

En dat kan anders. Je kunt ervoor zorgen dat medewerkers van andere afdelingen en klanten snappen waarom ze bij jou moeten zijn. Dat ze precies weten wat je voor hen kunt betekenen, zodat je wel regelmatig gevraagd wordt voor mooie projecten en opdrachten. En zodat je medewerkers beter tot hun recht komen en zich meer betrokken voelen.

Wat heb je nodig zodat anderen jullie veel beter weten te vinden? 

Anderen moeten precies weten waarvoor ze jullie kunnen inschakelen. Uitleggen waar je voor staat en voor wie je er bent, is best complex. Toch is het mogelijk om in relatief korte tijd een sterk verhaal te maken dat beknopt en eenvoudig is.

Een sterk verhaal kan iedere medewerker vertellen. Het is een boodschap die je altijd en via alle kanalen kunt brengen. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de introductie alinea van een rapport, een presentatie of op social media.

Veel afdelingen en kleine organisaties worstelen met hun kernverhaal. Want het is best lastig om een verhaal over jezelf helder neer te zetten.  

Ik kan je helpen om met jouw sterke verhaal zichtbaar te zijn.

Mindmap een sterk verhaal

Wie ben ik?

Na mijn baan bij de rijksoverheid volgde ik de trainersacademie en startte ik in 2004 mijn eigen bedrijf. De keuze voor presentatietraining was daarbij snel gemaakt. Want tot dan toe had ik maar weinig goede presentaties gezien. Het leek mij een mooie uitdaging om daar verandering in te brengen. 

In mijn presentatietrainingen liep ik er de afgelopen jaren regelmatig tegenaan dat het verhaal van een organisatie of afdeling niet helder was. En dat bemoeilijkt niet alleen het maken van presentaties maar ook van andere communicatieuitingen. Daarom heb ik een sterk verhaal ontwikkeld.

photowalk.mrt.utrecht.225.web


Wat ervaren afdelingen die al een sterk verhaal hebben?

De klant weet jou te vinden
Een sterk verhaal sluit naadloos aan bij de klant. Het heeft een kraakheldere boodschap. En de klant direct snapt waar je van bent, waar ze je voor kan vragen en komt gemakkelijker in actie.   

Jouw medewerkers weten precies waar ze voor staan
Met een sterk verhaal is het voor medewerkers veel duidelijker hoe zij kunnen bijdragen aan het grote geheel. Ze zijn meer betrokken en de teamspirit groeit. Een sterk verhaal biedt houvast in het dagelijkse werk.

Je ontwikkelt een helder aanbod
Met een aanbod dat gebaseerd is op het kernverhaal is het voor klanten helder wat je doet en wat het hen oplevert. Je wordt sneller betrokken bij projecten of gevraagd voor opdrachten.

Je kunt gerichter communiceren
Het kernverhaal is de basis voor het communicatieplan. Je kunt een betere inschatting maken van de frequentie, de plek en de inhoud van wat je communiceert. Met gerichte communicatie versterk je relaties en zet je jouw afdeling of organisatie op de kaart.

Op weg naar het kernverhaal

Een sterk verhaal is er niet zomaar. Het is ook niet vreemd dat je nog geen sterk verhaal hebt. Er zijn veel afdelingen die hiermee worstelen. Zeker als het niet je dagelijkse werk is, kom je er gewoon niet aan toe om ook nog het kernverhaal van je afdeling of organisatie helder te krijgen. Maar dat hoeft niet zo te blijven.

Een representatief aantal medewerkers vormt het verhaalteam. En samen met hen ontwikkel ik voor jullie in een relatief korte periode het het sterke verhaal.

We starten met een kosteloos kennismakingsgesprek, waarin we kijken wat er bij jou speelt. En bespreken we of een sterk verhaal voor jou de oplossing is. Daarna maken we een afspraak voor een uitgebreide intake, stap 0 van het verhaaltraject. Daarin bepalen we op welke manier we tot een sterk verhaal komen. Na deze stap krijg je van mij een uitgebreide offerte waarin je precies ziet in welke stappen jouw team het sterke verhaal ontwikkelt. En vaak ziet dat er als volgt uit.

1. Luisteren naar het publiek: de wereld door hun ogen
Je stapt bewust uit je eigen perspectief en bekijkt de wereld en jouw afdeling of organisatie helemaal door de ogen van de klant. Je gaat nieuwe dingen zien in het werk dat je soms al jaren doet.

2. Eén team, één stem, één visie
Met elkaar stel je vast waar je naartoe wilt en hoe dat eruit moet zien. Hier mag je dromen, want in de volgende stap maken we dat concreet.

3.De weg van visie naar inspirerend kernverhaal
Hoe kom je van een brede visie naar een helder verhaal? Waarbij de klant direct zegt: ’Dat wil ik hebben’ of ’Dat heb ik nodig’. In deze stap maak je keuzes en vangen we het verhaal in precies die woorden die er voor jouw klant toe doen.

4. Visuele magie: breng je kernverhaal in beeld
Met een kleine afvaardiging van het verhaalteam brengen we het verhaal in beeld. We schetsen een storyboard en gaan op zoek naar passende beelden. Hoe je daar een krachtig geheel van maakt en welke tools je inzet, komt allemaal aan bod in deze stap.

5. De grote generale: testen en versterken
Het moment is aangebroken om het kernverhaal te testen en te verbeteren. Je nodigt daarvoor mensen buiten het verhaalteam uit.

6. Communicatie op de kaart
Samen maken we een communicatieplan. We bepalen welke middelen op welk moment ingezet worden. Op welke manieren jullie je kernverhaal kunnen vertellen. En wanneer je het gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld de omschrijving bij het LinkedIn profiel van medewerkers of een tagline in de emails. Tot aan een presentatie van het kernverhaal. Op alle niveau’s is het verhaal duidelijk en kun je het zo uit de kast trekken.

Hoe lang duurt het traject?

Natuurlijk kost dit traject tijd en inspanning van jou en je medewerkers. Afhankelijk van hoe snel je kunt schakelen en de complexiteit van de organisatie is het al mogelijk om in een periode vanaf 6 weken grote stappen te zetten. Na onze intake bespreken we samen hoe snel het voor jouw organisatie zou kunnen.

Stel je eens voor hoe het is wanneer je al op korte termijn een sterk verhaal hebt waar jouw afdeling of organisatie op kan bouwen. Wat betekent het voor je dat jullie vanaf het volgende kwartaal al beter zichtbaar zijn?

En stel je eens voor hoe jouw afdeling of organisatie verder gaat als je hier niet in investeert. Als mensen je niet weten te vinden en onduidelijk is waar je voor staat en wat je voor hen kunt betekenen.

Alice met de wekker

We hebben onze strategie expliciet gemaakt

International Statistical Institute had een brand story voor een nieuw concept nodig. We waren op zoek naar iemand die ons kon begeleiden bij het maken van de presentatie. En vooral iemand die ons kon helpen met het doorlopen van de stappen om alle content voor die presentatie helder te krijgen. 

Mijn ervaring met de begeleiding was heel goed. Ik wist van tevoren al ongeveer wat de uitkomst moest zijn, maar nog niet hoe we daar zouden komen. De gestructureerde aanpak van het stappenplan heeft ons daarmee geholpen. Pauline houdt van aanpakken, biedt een helder kader en iedereen weet wat hij of zij moet doen. Ze weet precies wat er moet gebeuren en wat daarbij komt kijken en ze heeft de flexibiliteit om zo nodig te schuiven in de planning.

We zijn vooral blij met de strategie die we expliciet gemaakt hebben. Vragen als: ’Waar staan we voor? Voor wie doen we het? Wat doen we? en Wat hebben onze leden en stakeholders daaraan?’ zijn duidelijk geworden. Het resultaat is naast een basispresentatie die we de komende tijd verder kunnen uitwerken, een mooie corporate flyer en een stappenplan dat we voor andere concepten ook kunnen volgen.

Uniek aan de begeleiding is Pauline’s pragmatisme en gestructureerdheid. Die maken dat er voortgang is en er iets tastbaars tot stand komt. Ze is in staat om een proces te begeleiden waarbij ze strategie, veranderconsultancy en implementatie combineert.

Conchita Kleijweg - Directeur International Statistical Institute

Garantie bij mijn begeleiding

Een traject start altijd met een kennismakingsgesprek om je wensen te bespreken en te bepalen of een sterk verhaal voor jou de juiste oplossing is. Het kennismakingsgesprek is kosteloos en verplicht je tot niets.

Is een sterk verhaal de juiste oplossing? Dan plannen we een intakegesprek om uitgebreid in kaart te brengen hoe jullie traject eruit komt te zien. Je ontvangt mijn offerte en na overeenstemming gaat het verhaalteam aan de slag met stap 1: luisteren naar je publiek, waarin de klantanalyse centraal staat.

Daarna bied ik de volgende garantie: ben je na stap 1 niet tevreden? Dan meld je dat binnen 24 uur per e-mail. We stoppen het traject en je ontvangt geen factuur. Een sterk verhaal-traject heeft altijd uitdagingen. Als je in het begin al twijfelt, dan stoppen we. Zien we het na de start beiden zitten, dan gaan we in volle vaart door en maken we er een sterk verhaal van.

Garantie

Dit is je investering voor mijn begeleiding

Een sterk verhaal-traject is specifiek ontwikkeld voor kleine organisaties of afdelingen. Je werkt het hele traject met mij en we zetten alle stappen samen. Omdat ik alle trajecten zelf begeleid, is mijn beschikbaarheid beperkt. Wanneer je dit traject overweegt, neem dan snel contact op om te bekijken in welke periode ik jouw verhaaltraject kan begeleiden.

Een sterk verhaal-traject is mogelijk vanaf 9.500 euro (excl. BTW). Maar soms kan het beknopt en snel. In stap 0 stellen we vast hoe groot de complexiteit en reikwijdte is van jouw traject. Op basis daarvan kunnen we het traject inkorten. We kunnen bijvoorbeeld meerdere dagdelen combineren. En daar pas ik de prijs natuurlijk op aan.

Extra's

Dry-run training [2 uur]
Als ervaren presentatiecoach zie ik dat medewerkers moeite hebben met presenteren. Ze hikken er tegenaan en voelen zich niet zeker. Voorafgaand aan de sessie ’De grote generale’ help ik twee medewerkers uit het verhaalteam om zelfverzekerd het sterke verhaal goed neer te zetten. We kijken onder andere naar non-verbale communicatie en stemgebruik. Vaardigheden waarmee je in alle volgende presentaties je voordeel kunt doen.Wil je dit voor alle leden van het verhaalteam, dan kunnen we dat altijd als extra optie meenemen in het hele traject. Je kunt dat ook later nog beslissen.

Boek: Een goed idee is er om te delen
Naast de voorbereiding op de grote generale, ontvangen alle medewerkers van het verhaalteam mijn boek ’Een goed idee is er om te delen’. Een fysiek boek, dat je kunt gebruiken als werkboek. Het helpt je om van scratch een presentatie te bouwen die past bij deze tijd. Waar het publiek een helder en eenvoudig verhaal voorgeschoteld krijgt. Eentje die ver uitstijgt boven de gemiddelde presentaties én ook nog eens leuk is om te geven.