Op weg naar het kernverhaal
Een sterk verhaal is er niet zomaar. Het is ook niet vreemd dat je nog geen sterk verhaal hebt. Er zijn veel afdelingen die hiermee worstelen. Zeker als het niet je dagelijkse werk is, kom je er gewoon niet aan toe om ook nog het kernverhaal van je afdeling of organisatie helder te krijgen. Maar dat hoeft niet zo te blijven.
Een representatief aantal medewerkers vormt het verhaalteam. En samen met hen ontwikkel ik voor jullie in een relatief korte periode het het sterke verhaal.
We starten met een kosteloos kennismakingsgesprek, waarin we kijken wat er bij jou speelt. En bespreken we of een sterk verhaal voor jou de oplossing is. Daarna maken we een afspraak voor een uitgebreide intake, stap 0 van het verhaaltraject. Daarin bepalen we op welke manier we tot een sterk verhaal komen. Na deze stap krijg je van mij een uitgebreide offerte waarin je precies ziet in welke stappen jouw team het sterke verhaal ontwikkelt. En vaak ziet dat er als volgt uit.
1. Luisteren naar het publiek: de wereld door hun ogen
Je stapt bewust uit je eigen perspectief en bekijkt de wereld en jouw afdeling of organisatie helemaal door de ogen van de klant. Je gaat nieuwe dingen zien in het werk dat je soms al jaren doet.
2. Eén team, één stem, één visie
Met elkaar stel je vast waar je naartoe wilt en hoe dat eruit moet zien. Hier mag je dromen, want in de volgende stap maken we dat concreet.
3.De weg van visie naar inspirerend kernverhaal
Hoe kom je van een brede visie naar een helder verhaal? Waarbij de klant direct zegt: ’Dat wil ik hebben’ of ’Dat heb ik nodig’. In deze stap maak je keuzes en vangen we het verhaal in precies die woorden die er voor jouw klant toe doen.
4. Visuele magie: breng je kernverhaal in beeld
Met een kleine afvaardiging van het verhaalteam brengen we het verhaal in beeld. We schetsen een storyboard en gaan op zoek naar passende beelden. Hoe je daar een krachtig geheel van maakt en welke tools je inzet, komt allemaal aan bod in deze stap.
5. De grote generale: testen en versterken
Het moment is aangebroken om het kernverhaal te testen en te verbeteren. Je nodigt daarvoor mensen buiten het verhaalteam uit.
6. Communicatie op de kaart
Samen maken we een communicatieplan. We bepalen welke middelen op welk moment ingezet worden. Op welke manieren jullie je kernverhaal kunnen vertellen. En wanneer je het gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld de omschrijving bij het LinkedIn profiel van medewerkers of een tagline in de emails. Tot aan een presentatie van het kernverhaal. Op alle niveau’s is het verhaal duidelijk en kun je het zo uit de kast trekken.