A tout à l’heure, en weg is de elektricien

door Pauline le Rûtte  |    2 minuten leestijd

Hoe hij de reis van zijn klant op het laatste nippertje de verkeerde kant op laat gaan

Alice met stamppot

Het is hartje winter en ik ben met een vriendin een weekje in ons huis in Frankrijk

Na een lange wandeling op de eerste dag maken we een stamppotje en ploffen we op de bank. Fleece dekentjes over ons heen, Netflix serie aan, chillen geblazen. En dan.

Bam!

Ineens valt het licht uit. 

Ik kom onder m’n fleece dekentje vandaan en check de wc, badkamer en de trap naar boven. Nergens licht.

In de meterkast zie ik dat het knopje van één groep naar beneden staat. Ik zet de hoofdschakelaar uit, doe het knopje van de groep omhoog en de hoofdschakelaar weer aan. Hij knalt er meteen weer uit.

Het is 9 uur ’s avonds, maar ik waag het erop en sms onze elektricien 

Vrijwel direct krijg ik antwoord en al snel staat hij bij ons op de stoep.

Na een grondige inspectie roept hij mij naar boven. Met het lampje van zijn telefoon schijnt hij op de plek des onheils. Hij duwt met zijn schroevendraaier wat draden opzij en laat zien dat een klein plastic blokje is doorgebrand.

Even later staan we bij de voordeur

Plotseling heeft de elektricien haast. Logisch, want hij had nog niet gegeten. Hij vertelt in een razendsnel tempo wat er moet gebeuren. En voordat ik het in de gaten heb, opent hij de voordeur en zegt: ’Bonne soirée et a tout à l’heure.’ 

Ik vertel mijn vriendin dat de elektricien snel terugkomt.

De volgende avond lopen we met zaklampen door het huis. Ik wacht met sms’en omdat ik de elektricien niet wil opjutten. 

Er gaan drie dagen voorbij

En dan ineens bedenk ik me dat ons gesprek eindigde met A tout à l’heure. Die uitdrukking betekent tot ziens. En niet tot binnenkort. Waarmee hij dus aangaf dat het nog wel even kon duren met die reparatie.

Ik was blij met zijn snelle actie maar voelde me nu toch enigszins verloren.

Regelmatig laten sprekers hun publiek ook met dat gevoel achter aan het einde van hun presentatie. Dat is zonde. En eenvoudig te verhelpen.

Zo doe je dat

Een zorgvuldig opgebouwde presentatie met een krachtig begin kan niet abrupt stoppen. Het heeft ook een krachtig einde nodig. 

In drieën. 

  • Een kort resumé waarin je de belangrijkste boodschappen herhaalt. 
  • Een blik op de toekomst, de situatie waarin je toehoorders terechtkomen wanneer ze jouw idee of advies overnemen. 
  • En tot slot de kernboodschap eventueel aangevuld met een call to action.

Als je op deze manier je presentatie eindigt, ziet je publiek wel na afloop het licht.

Uiteindelijk duurde het bijna een week voordat de elektricien het doorgebrande blokje verving en wij ook weer licht hadden.

 

Wil jij als adviseur jezelf en jouw idee zichtbaar maken? En een methode gebruiken waarmee je keer op keer een kernachtige en beeldende presentatie maakt? Stuur me een mail dan plannen we een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

  • Sandra de Jong
    Sandra de Jong

    Wat beleef jij toch een mooie avonturen daar in Frankrijk, Pauline :~)

    En herkenbaar dat gevoel met lege handen achtergelaten te worden. In blogs is dat ook zo'n belangrijk aandachtspunt: laat het niet als een nachtkaars uitdoven, maar besteed er aandacht aan en geef je lezer het gevoel dat ze iets in handen hebben om mee verder te kunnen.

    Jij geeft het goede voorbeeld hier! :~)

     Reageer

    • Pauline
      Pauline

      Ha ha, ja achteraf zijn het mooie verhalen. Maar je had ons moeten zien met ons hoofdlamp op naar de wc en als het nog licht was alvast onze lenzen uitdoen :-)

Praktische Presentatietips voor adviseurs