Een tenenkrommend moment [en hoe je die als spreker eenvoudig voorkomt]

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

Heb je ook wel eens naar een presentatie gekeken met plaatsvervangende schaamte? Grote kans dat de spreker een cruciaal onderdeel van het presentatieproces heeft overgeslagen.

RitzCarlton hotelchatter Flickr2

Reilly, een jongetje van negen jaar, laat zijn lievelingsknuffel liggen in het Ritz Carlton hotel. Hij is ontroostbaar.

'Jouw knuffel Joshi is vast in orde en geniet nog wat langer van z'n vakantie', probeert zijn vader. Zonder succes.

Maar dan komt het Loss Prevention Team komt in actie. Medewerkers van het Ritz sporen de knuffel op. En dat niet alleen. Ze fotograferen hem in een ligstoel aan de rand van het zwembad. In bed. Aan tafel. Ze maken een heel fotoboek van zijn avonturen.

Het Ritz Carlton hotel staat bekend om zijn klantenservice. Het doet er álles aan om hun gasten in de watten te leggen en een onvergetelijke verblijf te bieden.

Hetzelfde bereik je met een presentatie door het goed te oefenen.

Waarom moet je een presentatie oefenen?

Hoe minder je leest van een script of je spiekbriefje, hoe meer contact je maakt met het publiek. Je ziet of je boodschap aankomt. En kunt bijsturen wanneer nodig. Voor jezelf is het ook goed. Je staat zelfverzekerd op het podium. En dat vergroot je geloofwaardigheid.

Hoe oefen je?

Breek je presentatie op in stukjes en oefen elke dag een nieuw stukje. Dus niet steeds starten bij het begin. Als je alle stukjes een keer gedaan hebt, doe je de presentatie een aantal keren in z’n geheel.

Oefen de belangrijkste stukken extra goed: het begin, de overgangen en het einde.

Boots de echte situatie zoveel mogelijk na. Presenteer staand en kijk niet in een spiegel. Je ziet jezelf ook niet als je in de echte situatie presenteert. Oefen hardop. Zet de camera aan. En stop pas met oefenen als je tevreden bent.

Waar vind je in hemelsnaam de tijd om te oefenen?

Wanneer je de presentatie in delen oefent, heb je in het begin aan 10 minuten per dag genoeg. Sta iets eerder op of gebruik de tijd in de auto op weg naar werk. Om de de presentatie in z’n geheel te oefenen, heb je meer tijd nodig. Plan het in. Ruim van te voren.

Te weinig tijd is geen excuus. Een belangrijke presentatie moet je oefenen. Lees desnoods twee weken geen krant.

Ik oefen niet, dat klinkt veel te gelikt

Niet oefenen betekent dat je het publiek een conceptversie voorschotelt. Die is bij lange na niet goed genoeg. Elke keer dat je oefent, hoor je dingen die je anders moet zeggen of die je kunt schrappen.

Een presentatie klinkt inderdaad gelikt als je het uit je hoofd leert. Maar dat is nou net niet de bedoeling. Je hoeft het niet letterlijk te leren. Oefen een presentatie zo vaak dat je de verhaallijn kent en weet hoe je van het ene deel naar het volgende komt.

Kom zeg, hardop? Ik oefen wel in m’n hoofd, dat werkt prima

Ha, dat denk je. Maar pas als je hardop oefent, weet je hoe je klinkt en hoe lang de presentatie duurt. In je hoofd gaat een presentatie altijd sneller dan hardop.

Het kan er nog zo goed uitzien op papier, hardop hoor je pas welke stukken niet lekker lopen.

Professionele sprekers oefenen

Steve Jobs stond drie dagen lang op het toneel waar de presentatie plaatsvond. Elk detail werd gerepeteerd. Net zo lang totdat hij tevreden was. Zijn presentaties zien er natuurlijk en gemakkelijk uit. Alles loopt op rolletjes.

Voorkom een publiekelijke blunder

Op de sociale media word je genadeloos afgestraft. Dat ondervond Michael Bay, producer van films als Transformers. Hij verliet het toneel midden in een interview met de gastheer van een conferentie. Het filmpje ging maandenlang over het internet.

Dus

Door een presentatie te oefenen maak je contact met je publiek. En je voelt je zeker(der). Oefen eerst kleine stukjes en dan pas de hele presentatie. Neem jezelf op. En plan tijd in je agenda.

Go the extra mile.

Oefenen geblazen.

 

Fotomateriaal
Hotelchatter (Flickr) 


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Goed spreken begint met jezelf te zien als spreker en niet als iemand die wat informatie moet overdragen. Het is geen aangeboren talent maar een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Iedereen kan een origineel verhaal maken.

Wil je reageren op het artikel? Dat kan hieronder op twee manieren.
1. Meld je eenmalig aan bij Disqus of
2. Vul je naam en emailadres in en daarna de vinkjes. In verband met AVG zijn de eerste twee vinkjes verplicht. Met het laatste plaats je je reactie als gast.

Bedankt voor je reactie!