Hoe ga je om met multitaskend publiek?

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

Ik veeg een vinger schoon en lees het Whatsapp bericht.

schaap lente

We zitten in de laatste schoolweken, beide zoons hebben nog één proefwerkweek te gaan. Ik kom thuis en loop de kamer binnen.

Mijn oudste zoon zit aan tafel en leert geschiedenis. Hij hoort me niet, want hij luistert naar muziek. Met een half oog bekijkt hij de Whatsapp-berichten.

Ik zeg 'hallo'. Hij schuift z'n koptelefoon opzij en zegt: 'Hallo mama.'

'Kun je zó een proefwerk leren?'

'Hoezo?', zegt hij.

Ik vertel hem dat multitasken inefficiënt is en niet werkt. Hij mompelt 'generatiekloof' en schuift de koptelefoon weer op z'n plek. 

Ik druip af naar de keuken en zoek op de iPad het recept voor noedel-groentesalade met mango & sticky kip. Net als ik de glibberige mango schil, zie ik een Whatsapp-bericht binnenkomen.

Ik veeg een vinger schoon en lees het bericht.

 

In 2014 gebruikt 99% van de volwassenen gemiddeld 2 uur per week 2 vormen van media tegelijk. Het meest populair is tv kijken en chatten via een telefoon.

Multitasken, waarom doen we het zo graag?

Het is een persoonlijke voorkeur. Waar sommigen liever eerst iets afmaken voordat ze de volgende taak beginnen, hebben multitaskers juist het gevoel dat ze beter functioneren en tijd besparen.

Waarom werkt het niet?

Ons werkgeheugen is te klein om je te concentreren op meer dan één taak tegelijkertijd.

Eerst dachten wetenschappers aan Standford University nog dat multitaskers een beter geheugen hadden, of sneller konden schakelen. Maar dat bleek niet zo te zijn. Als mutlitasker ben je langzamer en minder accuraat dan een monotasker.

Any man who can drive safely while kissing a pretty girl is simply not giving the kiss the attention it deserves. 
Albert Einstein

Dan ben ik een uitzondering

Het zou kunnen, maar de kans is klein. Volgens wetenschappers is maar 2% van de bevolking een 'supertasker'. De structuur van hun brein is anders.

Wat heeft dit met presenteren te maken?

Ook al werkt het niet, iedereen multitaskt. Ook jouw publiek. Ook tijdens presentaties. Aan de spreker de taak om de aandacht vast te houden. Om te zorgen dat het publiek zich op één ding focust. 

Hoe?

Hou zoveel mogelijk oogcontact. Als het publiek ziet en voelt dat je geïnteresseerd bent in hen, zal het eerder geneigd zijn te luisteren. Lees daarom geen slides voor met je rug naar het publiek en bouw een verhaal dat voelt als film. Gebruik alleen slides als ze het verhaal ondersteunen. En laat de slideshow naadloos jouw verhaal volgen. Koop een afstandbediening en oefen de timing.

Aan het begin van de presentatie vraag je toch gewoon of iedereen zijn mobiel uitzet?

Ik doe dat niet. Het publiek is volwassen genoeg om dat zelf te bedenken.

Het is aan de spreker om zijn publiek te boeien. Om te zorgen dat zijn verhaal zó interessant is, dat het geen seconde meer denkt aan e-mail, Whatsapp of whatever. Of wel, maar dan om te delen dat het bij een #interessante #presentatie zit.

De enige multitasker in de zaal dat ben jij.


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.

Ontvang de nieuwsbrief