Hoe begin je als je een berg informatie hebt?

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

Vier uur materiaal. De montage kon beginnen. En toen gebeurde er iets dat ik niet had verwacht.

Zoom camara

We hadden een feest in Frankrijk.

Drie dagen lang.

En ik ging filmen.

Nog gezellig in gesprek met medefeestgangers toen het seintje kwam dat het feestvarken buiten zijn openingswoord deed. Ik moest ineens aan de bak. Snel het statief erop gedraaid. Een goed plekje gevonden om te staan. En, filmen maar. 

Gelukkig waaide het niet, want ik was vergeten om de 'scheerkwast' op de microfoon te zetten. Beginnersfout.

Uiteindelijk had ik 4 uur filmmateriaal en kon de montage beginnen. 

En toen gebeurde er iets dat ik niet had verwacht. Ik verkrampte en schoof de klus dagenlang voor me uit.

Want waar begin je met zoveel materiaal?

Starten met creëren is lastig. 

Ook bij het bouwen van een presentatie. Je staart naar een knipperende cursor. Een intimiderend leeg vel. 
Er komt geen letter op papier. En waarom is het zo moeilijk om te beginnen? Vanwege de curse of knowledge. Je weet gewoon teveel als professional. Je zit met een berg aan informatie. Allemaal even belangrijk, vind je. 

En dan is er ook nog de lat. Die leg je hoog, want je kunt tegenwoordig niet meer aankomen met een feitelijke presentatie en een PowerPoint presentatie vol tekst en bulletpoints.

Hoe maak je beginnen eenvoudiger?

Door je aanpak te veranderen.

Plan en verzamel offline

Doe je computer uit en maak een outline op papier. Eén van de manieren om dat te doen is met een storyboard. Walt Disney studio's heeft het storyboarden uitgevonden. Alle filmstudio's werken ermee.

Dit is een stukje uit het storyboard voor The Radio Adventures of Dr. Floyd.


Wat wordt de rode draad van het verhaal? Wat is de kernboodschap? Hoe kom je grofweg van het begin naar het einde van het verhaal? Welke reis legt je publiek af?

Verzamel op basis van de antwoorden de ingrediënten voor je presentatie. En neem daarvoor een aantal dagen de tijd.

Juist als ik niet gefocust ben op een specifieke taak, dan komen bij mij de ideeën. De outline zit ergens in mijn hoofd en tijdens het wandelen, fietsen of koken vindt het creatieve proces plaats. Soms word ik zelfs midden in de nacht wakker met een geweldige zin. Die noteer ik direct, anders ben ik 'm kwijt.

Maak rigoureus keuzes

Schrijf de presentatie uit op basis van de outline en alle ingrediënten die je hebt verzameld. Pas dan de formule van Brené Brown toe: schrap de helft van je presentatie, treur om het verlies van waardevolle informatie (niet te lang) en schrap nog eens de helft. 

It's seductive to think about how much you can fit into 18 minutes. A better question for me is: 'What can you unpack in a meaningful way in 18 minutes?'

- Brené Brown
 

Creëer een presentatie die je zelf zou willen horen

Denk eens terug aan een presentatie die je goed vond. Wat sprak je aan? Op welke ideeën brengt je dat? Hoe kun je die ideeën in je eigen presentatie verwerken?

Maar dat kost toch enorm veel tijd?

Dat klopt. Een opmerkelijke presentatie bouw je niet in een avond. 

Dus


Verander je aanpak bij het bouwen van een presentatie en zet de eerste stap: klap je computer dicht en maak een outline.

Fotomateriaal
A Storyboard for the Radio Adventures of Dr. Floyd episode #408 drawn by Tom Ray [Wikimedia]


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

Praktische Presentatie-tips voor kenniswerkers