Hoe je jezelf voorstelt zonder op te scheppen

door Pauline le Rûtte  |    4 minuten leestijd

Bescheiden zijn of je hele CV behandelen? Waar doe je goed aan? En op welk moment in de presentatie vertel je iets over jezelf?

Alice bragging

Vertellen wie je bent en wat je kunt, dat is niet voor iedereen even gemakkelijk.

In de meeste culturen geldt de norm dat je maar beter wat bescheiden bent. Toch zijn mensen die vertellen over hun kwaliteiten en de dingen die ze hebben bereikt, competenter in de ogen van anderen.

Hoe los je dat dilemma op? Hoe stel je jezelf voor zonder op te scheppen?

Het gebruikelijke riedeltje

Jezelf voorstellen is vaak de aftrap van de presentatie. Sprekers vertellen iets over hun huidige functie, de geschiedenis van hun bedrijf of organisatie en af en toe zien we zelfs een CV op het projectiescherm verschijnen. Alsof het om een sollicitatiegesprek gaat.

Zo'n voorstelmoment duurt vaak te lang. Is nietszeggend en gaat het ene oor in en het andere uit. Dat komt omdat het begin van een presentatie de slechtste plek is om iets over jezelf te vertellen.

Het publiek wil eerst horen wat de presentatie hen oplevert. Geef ze een pakkende start. Vertel een anekdote, stel een vraag of begin met een interessante statistiek bijvoorbeeld.

 

Maar het is toch gek om je niet eerst voor te stellen?

Nee hoor, je hebt namelijk nog geen contact met je publiek. Met een pakkende start doe je een belofte voor de rest van de presentatie. Het geeft je publiek een reden om te luisteren.

Pas als je de aandacht hebt en het publiek weet wat de presentatie hen oplevert, dan kun je meer over jezelf vertellen. 

Logos, ethos en pathos

Volgens Aristoteles overtuig je een ander met logos, ethos en pathos.
Argumentatie, geloofwaardigheid en emotie.

Het onderdeel ethos, geloofwaardigheid verkrijgen door te verwijzen naar je eigen kwaliteiten, is het sterkste overtuigingsmiddel volgens Aristoteles. Bedenk daarom goed waar en hoe je die informatie in de presentatie verwerkt.

Drie manieren om je voor te stellen zonder op te scheppen


Embedden

Je hoeft niet persé op één plek alle informatie tegelijk te delen. Subtieler is het om het publiek indirect laten weten wat je kwaliteiten zijn en welke ervaring je hebt.

Een mooi voorbeeld hiervan vind je in de TEDtalk van Bryan Stevenson. Hij is mensenrechtenadvocaat en zijn talk gaat over identiteit.

 

Presentatiecoach en schrijver Carmine Gallo ontdekte dat Stevenson maar 10% van de talk besteedt aan geloofwaardigheid (ethos). De rest bestaat uit verhalen (65% pathos) en argumentatie (25% logos). Door de hele presentatie heen deelt hij kleine beetjes informatie over zichzelf. Alleen de beetjes die nodig zijn en zijn verhaal versterken. 

In de aankondiging

Laat je introduceren en iemand anders over jouw expertise en ervaring vertellen. Deze vorm is ook niet geheel zonder gevaar. Zelfs de woorden van een dagvoorzitter, moderator of collega kunnen opschepperig overkomen.

Schrijf daarom jouw aankondiging zelf. Maak een kort verhaal en vermijd een opsomming. 

Vertel welke verandering je hebt doorgemaakt

Als je vertelt over je kwaliteiten en ervaringen, kun je de indruk wekken dat je je beter voelt dan anderen. Vertel je een verhaal over hoe je bent veranderd, dan beschrijf je een betere versie van jezelf. Deze variant leent zich goed voor wat humor in de vorm van zelfspot.

Pas op valse bescheidenheid

Uit onderzoek van sociaal psycholoog Barry Schlenker blijkt dat bescheiden mensen sympathieker overkomen dan arrogante mensen. Maar wat je wilt vermijden is valse bescheidenheid.

Wanneer je iets goed hebt gedaan, dan loont het niet om die prestatie kleiner of minder belangrijk te maken dan het werkelijk was. Je ontneemt daarmee het publiek de kans om van jouw kwaliteiten gebruik te maken.

Dus

Bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar er is ook zoiets als té bescheiden. Er zijn momenten waarop je duidelijk moet zijn over je successen, expertise en ervaring. Hou bescheidenheid in balans. Zorg dat mensen weten wat ze aan je hebben en vermijdt onzichtbaarheid.

Opscheppen is nergens voor nodig. Verweef je expertise in het verloop van je presentatie, laat je aankondigen of vergelijk jezelf met je vorige versie.


Fotomateriaal
Cup champion nr 1 - qimono [Pixabay]


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

Praktische Presentatie-tips voor kenniswerkers