Presenteren - het begint met een goede mise en place

door Pauline le Rûtte  |    Minder dan een minuut leestijd

Het wordt vaak overgeslagen, maar een goede voorbereiding bespaart je tijd. Wat weet je van jouw publiek? Wat is jouw boodschap?

Alice als kok mise en place

De voorbereiding bepaalt of je echt contact maakt met je publiek of alleen maar informatie aflevert.

Topchefs weten dit maar al te goed. Hun geheim? Een tot in de puntjes uitgewerkte voorbereiding. Terwijl het fornuis brandt, hebben zij al hun ingrediënten klaarstaan. Ze hoeven niet meer te snijden of naar ingrediënten te zoeken. Zo zetten ze ogenschijnlijk onmogelijke diners op tafel zonder in paniek te raken.

Voor presentaties werkt het precies hetzelfde.

𝗜𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗲𝗿𝘇𝗮𝗺𝗲𝗹𝗲𝗻
Start terwijl je nog aan een rapport of project werkt. Je zit er nu middenin, dus het is nauwelijks extra moeite: verzamel informatie, noteer onderwerpen en eerste ideeën.

Duik in LinkedIn-profielen en websites van je toekomstige toehoorders. Wat houdt hen bezig? Welke content delen ze? Op welk soort post reageren ze?

𝗝𝗼𝘂𝘄 𝗯𝗼𝗼𝗱𝘀𝗰𝗵𝗮𝗽 𝗳𝗼𝗿𝗺𝘂𝗹𝗲𝗿𝗲𝗻
Wat is jouw échte boodschap? Wat wil je dat de mensen denken, doen of voelen nadat jij klaar bent met jouw presentatie?

Een niet te onderschatten voordeel van een goede voorbereiding: je zet je brein alvast in werking. Goede ideeën komen niet altijd op het moment dat je je presentatie maakt.

Hoe beter je voorbereiding, hoe rustiger en creatiever je kunt bouwen aan de presentatie.

Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

Vertel je verhaal