Wat een PowerPoint presentatie onbewust vertelt over een spreker

door Pauline le Rûtte  |    4 minuten leestijd

Welke indruk laat je achter bij het publiek? Ben je goed georganiseerd en heb je oog voor detail?

Violiste 1400

Op een metrostation in Washington DC speelt een violist. 

De dag is net begonnen en de meeste mensen haasten zich naar hun werk. Vrijwel niemand merkt de violist op.

Na drie minuten vertraagt een meneer heel even zijn pas. Een  mevrouw gooit in het voorbijgaan een muntje in het bakje. Weer wat later staat iemand stil en leunt tegen de muur om een paar minuten te luisteren.

In de 45 minuten dat de violist speelt, stoppen er 7 mensen om te luisteren en zit er 32 dollar in het bakje. 

De laatste twee minuten luistert er een mevrouw die de violist herkent. Na afloop gaat ze naar hem toe voor een kort praatje. De violist is Joshua Bell, één van de beste musici ter wereld.

Waarom blijft zo’n beroemde violist onopgemerkt?

Het antwoord komt van Aristoteles. Om anderen te overtuigen zijn er drie dingen nodig: logos, ethos en pathos. 

Logos gaat over de inhoud, de argumenten waarmee een spreker overtuigt. Ethos is zijn geloofwaardigheid. Wat is zijn reputatie? Waar staat hij bekend om? En pathos is de emotionele connectie die een spreker met zijn publiek maakt.

 In het geval van violist Bell ontbraken ethos en pathos. De inhoud, zijn spel, was van hoge kwaliteit. Maar omdat de voorbijgangers geen idee hadden van zijn reputatie, stopte alleen de dame die hem herkende. Een concertgebouw is speciaal ontworpen om een emotionele band te creëren tussen musicus en publiek. In een lawaaiig en druk metrostation is dat vrijwel onmogelijk. 

Een sterke inhoud alleen is niet genoeg

Of je als spreker geloofwaardig overkomt, kun je niet helemaal sturen. Het is deels een persoonlijke voorkeur van de toehoorder. Maar de omgeving waarin je presenteert, kun je wel beïnvloeden. En al helemaal wat je laat zien in je PowerPointpresentatie.

Ik vraag mijn deelnemers vaak aan het begin van de training welke presentatie hen is bijgebleven. En waarom. Als beeldpresentaties ter sprake komen, hoor ik nooit dat ze zo genoten hebben van slides vol met tekst, bullets en willekeurig geplakte plaatjes.

Goed ontworpen slides zeggen iets over jou

Toehoorders zijn het zich meestal niet bewust, maar een spreker laat een indruk achter. Niet alleen met de inhoud van zijn verhaal, maar ook met goed ontworpen slides.

Stijlvol met oog voor detail

Het is niet altijd gemakkelijk om een samenhangend geheel te maken van alle informatie. Dat is precies waar de goed ontworpen slides zich onderscheiden van de snel in elkaar gezette PowerPointpresentaties. Je ziet meteen wanneer de spreker oog heeft voor detail. Kleuren zijn niet willekeurig gekozen maar volgens een kleurenschema. Het lettertype is duidelijk leesbaar. En niets is zomaar op de slide gezet.

Als je een PowerPointpresentatie goed ontwerpt, dan ervaart het publiek jou als iemand met stijl en oog voor detail. En het neemt aan dat je die zorg ook besteedt aan de rest van je werk.

Goed georganiseerd

Eén van de beste dingen die je kunt doen, is om alles dat niet bijdraagt aan het verhaal uit de PowerPointpresentatie te verwijderen. Je publiek zal je eeuwig dankbaar zijn. Overvolle slides ziet het al genoeg.

Wees super kritisch op wat je wel opneemt. Wat houdt het publiek op het goede spoor? Hoe versterken de slides het gesproken verhaal? Met de juiste elementen op de slides zal je publiek geen seconde afgeleid zijn. Het zal je waarderen voor zorgvuldig en strategisch gebruik van PowerPoint.

En creatief

Het publiek heeft al genoeg standaard presentaties gezien. Schotel ze niet wéér een tekstuele bulletpresentatie voor. Het zal bij voorbaat je boodschap lager inschatten. Zelfs door alleen al dat patroon te doorbreken maak je indruk: je bent in staat om anders te denken en creatieve oplossingen te vinden. 

Mag je nu alleen nog maar met beelden werken?

Nee, dat hoeft helemaal niet. Het is geen kwestie van of tekst of beeld. In een zakelijke presentatie kun je heel goed een combinatie maken van verschillende typen slides.

Welke indruk laat je achter?

In onze informatieverzadigde wereld is het een hele toer om je boodschap over te brengen. Wil je een goede indruk achterlaten bij het publiek, besteed dan niet alleen aandacht aan de inhoud van het verhaal maar ook aan het ontwerpen van PowerPointslides.

Een mooie uitleg van TED-educational over de werking van logos, ethos en pathos.


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Goed spreken begint met jezelf te zien als spreker en niet als iemand die wat informatie moet overdragen. Het is geen aangeboren talent maar een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Iedereen kan een origineel verhaal maken.