Mist jouw presentatie de X factor?

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

Hoe creëer je een STAR moment, Something They will Always Remember.

Rekwisiet

Elke dag worden wereldwijd 3 miljoen blogs gepost.

Elke minuut 300 uur Youtube video's geüpload.

Nieuwsberichten, advertenties, we worden overspoeld met informatie.

Gelukkig filtert ons brein alles wat er binnenkomt en laat het maar een fractie door. Een strenge selectie aan de poort. Je merkt er niet veel van, want het speelt zich af in je onbewuste. Fijn voor de ontvanger.

Maar hoe zit het met de zender? Jij als spreker. Hoe kom je met jouw boodschap voorbij die filters?

Geef je presentatie wat X Factor

Met een rekwisiet. Iets tastbaars meenemen op het toneel is een fantastische manier om je publiek te verrassen. En een onvergetelijk moment te creëren. Toch gebruiken maar weinig sprekers dat middel.

Waarom kiezen voor een rekwisiet?

Op TEDxAmsterdam liet Peter van Uhm, oud generaal van de Nederlandse strijdkrachten, een geweer het toneel op brengen.

Je kon een speld horen vallen.

Door letterlijk een beeld te creëren vorm je een haakje voor de feitelijke informatie. De toehoorders kunnen die daardoor eenvoudiger onthouden.

Nog een voorbeeld.

Alexander Pechtold legt demonstratief een stapel rapporten voor zich neer om zijn boodschap kracht bij te zetten. Kijk maar (vanaf 0:24 min).

Waarom werkte dit theatrale middel zo goed?

De timing van Pechtold was perfect. Hij was de eerste die het kabinet kon bevragen over zijn besluiteloosheid. Het is goed uitgevoerd. Pechtold neemt de tijd om één voor één de rapporten op de grond te gooien. Als je een rekwisiet gebruikt, dan doe je dat met overtuiging. Het is niet voor niets een theatraal middel.

Wat zijn de risico's?

Een rekwisiet kan een directe relatie hebben met het verhaal, zoals het geweer van Van Uhm. Maar het kan ook een letterlijke vertaling zijn van een metafoor. En als die niet sterk genoeg is, tsja, dan heeft dat grotere consequenties dan wanneer je een metafoor uitspreekt. Dat ondervond Jolande Sap tijdens de Algemene Beschouwingen in 2011.


Niet fijn als je zo in het achtuurjournaal terecht komt.

Hoe maak je er een succesvol en bijzonder moment van?

  • Kies een rekwisiet dat relevant voor het onderwerp én origineel is.
  • Bedek het rekwisiet tot het moment dat je het gebruikt in de presentatie.
  • Anticipeer op het moment van onthulling en maak er een verrassing van.
  • Zorg dat het rekwisiet goed te zien is.
  • Oefen zodat je zeker weet dat alles werkt, vooral als het een demonstratie is.
  • Zet de Powerpoint presentatie op zwart scherm door op de Z-toets te drukken, zodat alle aandacht naar het voorwerp of de demonstratie gaat. Met een willekeurige toets zet je de Powerpointpresentatie weer aan.
  • Zorg voor een back-up, bijvoorbeeld een video-opname van de demonstratie, voor het geval het live niet goed gaat.

Rekwisieten verlevendigen je presentatie en versterken de boodschap. 
Kies een ongebruikelijk rekwisiet als metafoor om een verrassend moment te creëren dat je publiek nooit meer vergeet.


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.

Ontvang de nieuwsbrief