Waarom elke presentatie slechts één groot idee heeft

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

Als jouw publiek niets anders onthoudt dan die ene boodschap. Hoe luidt die dan?

23plusone 7

Je hebt een bedrijf.

Een éénmanszaak of een (kleine) onderneming.

En je presenteert regelmatig op congressen, seminars of voor potentieel geïnteresseerden.

Wist je, dat je in zo’n presentatie maar één kernboodschap kunt verwerken?

Je leest het goed.

Meer gaat er niet in bij je publiek. Meer is teveel. Die ene boodschap heeft al genoeg concurrentie. Hoeveel dingen heeft de gemiddelde toehoorder niet aan z’n hoofd?

Precies.

Ook ik moest eraan, die ene boodschap

Na zeven jaar communicatietrainingen, intervisiegroepen begeleiden en creatieve sessies doen, hakte ik de knoop door en koos voor presentatietrainingen. Een geweldig veelzijdig onderwerp.

Zo breed, dat zich meteen de volgende keuze aandiende:  Waar sta ik dan voor? En hoe laat ik dat zélf zien? Wat heeft er eigenlijk diep in m’n hart toe geleid dat ik juist deze richting koos?

Ik durfde het niet hardop te zeggen. Het was een intuïtieve keuze. Net zoals m’n baan opzeggen om trainer te worden.

Niks hoofd. Allemaal buik.

Pas nadat ik ‘Het slimme onbewuste’ van Ab Dijksterhuis las, begreep ik dat keuzes meestal onbewust gemaakt worden. De logica komt erna en rechtvaardigt slechts een keuze die al lang is gemaakt.

Maar wat een geworstel zeg. Na menig creatieve sessie was ik nog steeds niet bij de kern. De boodschap die ik had bedacht klonk wel logisch, maar het zeurde. 

De boodschap kwam niet uit m'n hart

Een kernboodschap is gebaseerd op het grote idee achter een presentatie.

En achter een workshop of training.

En achter een bedrijf.

In mijn geval bén ik het bedrijf. Het grote idee zit in mij. En dat wist ik zeker nadat ik de TEDtalk ‘Start with Why’ van Simon Sinek nogmaals bekeek.

 

Ineens vielen al puzzelstukjes op hun plek

Precies op dat moment was mijn boek klaar om vormgegeven te worden. Karen de Mos van Studio Evergreen (toen nog Plan2design) wilde daar pas mee beginnen als ik eerst wist te benoemen, je raadt het, wat mijn grote idee achter het boek was.

Geen ontsnappen meer aan dus.

Karen liet me uit 24 drijfveren (23plusone ontwikkeld door BR-ND) er zes kiezen die het meeste bij me passen. Intuïtief.

Er voltrok zich een geweldig proces. Niet alleen zoeken in hoofd, maar vooral in hart. We zetten vormgeving, kleuren en indeling van mijn boek een paar weken in de ijskast. Dat was vorm. We spraken eerst over hoe ik dingen aanpak en waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe.

Orde en structuur

Eén van de drijfveren die ik koos. En waar ik veel aan heb. M’n hele leven al. Het is vanzelfsprekend. Ik denk er niet eens over na. En dus interessant. Vond Karen.

Ik gebruik het in m’n werk, maar ook thuis is het zichtbaar. Mensen maakten er soms grappen over. Dan kon ik alleen maar schaapachtig lachen. Tsja, sorry hoor, dat het hier zo opgeruimd is.

Iets wat ik liever verstopte, daar loop ik nu gewoon mee te koop

Die drijfveer bleek een belangrijke pijler. Hij helpt niet alleen mij, maar ook mijn deelnemers. Een verhaal moet een duidelijk begin, middenstuk en einde hebben. Anders raakt de spreker, maar nog belangrijker, het publiek de draad kwijt.

Van een chaos aan ideeën een overzichtelijk geheel maken, dat vind ik leuk om te doen. Daar ben ik goed in.

Iets waarvan ik de waarde niet voldoende inzag, dat ik zelfs verstopte, is nu één van de zes pijlers achter mijn bedrijf. Samen vormen ze het waarom, hoe en wat.

Op basis van die zes drijfveren maak ik nu heel eenvoudig keuzes

Bedenk ik de inhoud van lezingen en trainingen.

Weet ik wie ik graag help.

En vormde ik mijn kernboodschap: 'Breng je publiek in beweging'


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

Praktische Presentatie-tips voor kenniswerkers