Heb je een bedrijfstemplate in PowerPoint nodig?

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

En hoe je huisstijl uitdraagt zonder een logo te gebruiken.

Alice met kitchenaid

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog gaat vlees op rantsoen.

Slagers in Duitsland verzinnen een list om toch aan de vraag te voldoen. Ze stoppen een vaste hoeveelheid varkensvlees en rundvlees in de gehaktmolen. Voegen zout, suiker en kruiden toe, zodat de worst smaak krijgt en voller wordt. Met 80 kilo vlees maak je zo bijna 100 kilo worst. 

Ze smaken allemaal hetzelfde en worden daarom eenheidsworsten genoemd.

PowerPoint templates zijn als eenheidsworsten

Elke presentatie weer zie je dezelfde vaste onderdelen terugkomen. Alle presentaties binnen één bedrijf of organisatie lijken op elkaar. 

Toch hebben templates zo hun voordelen

Met het ontwerpen van slides kun je namelijk eindeloos veel tijd kwijt zijn. Juist door de vaste layout van een template hoef je niet na te denken over vormgeving. En ze geven vaak ook al een hint voor de structuur.

Een ander voordeel is consistentie. Voor veel bedrijven is naamsbekendheid de manier om zich te onderscheiden. Bedrijfskleuren en lettertypen vormen een vast onderdeel in presentaties aan de buitenwereld. Zo heeft alles dezelfde look and feel.

Veel sprekers slagen een zucht van verlichting als ze niet na hoeven te denken over vormgeving.

Maar meestal lopen templates sprekers voor de voeten

En dat komt omdat de vorm voorop staat. Ze dwingen je om je inhoud rondom het ontwerp te bouwen. In plaats van andersom.

Als voorbeeld zie je de templates van de Rijksoverheid, te vinden op rijkshuisstijl.nl. 

Voor presentaties zijn 2 formaten beschikbaar. Er is een PowerPoint sjabloon met formaat 1024 x 768px (4:3) en een sjabloon met formaat 1920 x 1080px (16:9).

Elke lokatie heeft tegenwoordig breedbeeld schermen. Het formaat 4:3 is hopeloos verouderd en wordt vrijwel nergens meer gebruikt.


Verschillende soorten slides binnen het rijksoverheid template


Dit template geeft de spreker weliswaar structuur, maar het is ook rigide. Ondanks de variatie in layout oogt het eentonig.
Op elke slide zit het rijkslogo vast bovenin. Wanneer je een foto schermbreed gebruikt, zit daar dus altijd dat logo overheen.

Niet alleen het Rijk heeft haar logo op elke slide. Je ziet dat in veel templates. Maar waarom heeft elke slide een logo nodig? Wat voegt het toe aan het verhaal? Het publiek weet bij de openingsslide al van welke organisatie of bedrijf je bent.

Hoeveel variatie in layout ook, een template beperkt je in je creativiteit

Elke presentatie is uniek. Een template is nooit allesomvattend. De beperkingen van een template leiden tot fantasieloze presentaties en pitches waar niemand warm voor loopt.

Hoe volg je huisstijl richtlijnen én stimuleer je creativiteit?

Je kunt heel goed een huisstijl verwerken, zonder een strikt voorgeschreven template.

En als je denkt dat je niet creatief genoeg bent, leest dan hoe iedere spreker een vleugje creativiteit in zijn presentatie kan brengen. En hoe je brainstormt in je eentje.

Het voordeel van een template is consistentie en behoud van identiteit. In een op maat gemaakte presentatie kun je dat ook bereiken door een aantal elementen in te zetten:

  1. Het lettertype van je organisatie gebruiken.
  2. Een kleurenschema kiezen dat aansluit bij de bedrijfs- of organisatiekleuren.
  3. Een grid om tekst, vormen en beelden uit te lijnen.
    Een eenvoudig 9-vlaks grid volstaat voor de meeste presentaties. Op de ’gridlijnen’ en in de vlakken lijn je tekst, vormen en beelden uit. Zo ziet iedere slide er netjes opgemaakt uit en creëer je consistentie door de hele presentatie heen.

Succesvolle sprekers laten zich niet beperken door een format

Bij hen bepaalt de inhoud hoe de vorm eruit ziet. Slides worden zo ingericht dat ze het verhaal van de spreker ondersteunen en haar woorden versterken in plaats van herhalen.

Een keuze tussen productiviteit of kwaliteit

Gebruik een template als je weinig tijd hebt. Kies in andere gevallen voor maatwerk slides en verwerk de drie elementen voor de juiste uitstraling en consistentie: lettertype, kleuren en grid.  

 

 

Inspiratie voor het bouwen van maatwerkslides:

Hoe je tekst en foto’s combineert.
Hoe maak je een eyecatcher van je titelslide?
Hoe je van data een visueel feestje maakt.


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

Ontvang de nieuwsbrief