De stille motor achter Ocean Clean-up

door Pauline le Rûtte  |    3 minuten leestijd

Hoe zijn TEDtalk het begin was van een succestory voor Boyan Slat

Plastic turtle by stefan leijon on flickr

Iedereen kan presenteren.

Zelfs als je vindt van niet.

We vertellen allemaal wel eens een verhaal. Of we leggen iets uit.

Dat zijn mini-presentaties.

Je kunt het. Een beetje, heel goed of iets er tussenin.

Het maakt niet zoveel uit. Waar het om gaat is, dat je er (nog) beter in wordt. Zakelijk in elk geval. Beter worden dan je concurrent. Beter worden elke keer dat je presenteert. Want presentaties zijn een magisch middel om je te onderscheiden, belangstelling te wekken en je ideeën voor het voetlicht te brengen.

Wanneer ben je een betere spreker?

Als je een helder, gestructureerd en uniek verhaal hebt van hooguit 30 minuten. Dat je ook in 5 en zelfs 1 minuut kunt vertellen.

Dán ben je beter, omdat je de kostbare tijd van je publiek effectief benut. 
Dat wordt gewaardeerd (niemand heeft ooit geklaagd dat een presentatie te kort was).

Als je je woorden met pakkend beeldmateriaal ondersteunt. En afscheid neemt van die eeuwige bulletpoints en tekstslides.

Dán ben je beter, omdat het al lang is aangetoond dat gesproken woord en geschreven woord niet tegelijk ons brein in kan. Je leest of luistert. Een gesproken tekst, ondersteund met beelden, zorgt dat je publiek de presentatie onthoudt. Beelden zijn ankers voor je boodschappen.

Als je enthousiasme en zekerheid uitstraalt en je verhaal zo goed geoefend hebt, dat het lijkt alsof het vanzelf gaat.

Dán is een presentatie een ervaring voor het publiek. Speciaal voor hen gemaakt. Daar bouw je vertrouwen en een langdurige relatie mee op.

Een goed idee alleen is niet genoeg

Boyan Slat had een fantastisch idee. De enorme berg plastic dat ronddrijft in de oceanen verzamelen, recyclen en omzetten in producten.

Maar niemand was geïnteresseerd.

Totdat zijn TEDtalk “How the Oceans can Clean Themselves” viraal ging en er ineens duizenden mensen op zijn website kwamen. Binnen twee weken haalde hij met crowdfunding $ 80.000 op. 


Slat stopte met zijn studie in Delft, startte The Ocean Cleanup en ging op zoek naar meer sponsors. Een jaar van onwikkeling en onderzoek later had hij $ 2 miljoen opgehaald. Genoeg om de pilot fase in te gaan.

Presentaties zijn een belangrijke succesfactor

Slat is een man met een missie. Je ziet z’n passie voor het idee (en dan geeft dat kleine beetje zenuwen niet).

In zijn presentatie zit contrast. Bij elke oplossing dient zich een nieuw probleem aan. Dat hij wegwerkt om vervolgens weer een nieuw probleem te signaleren. Net zolang tot hij in de negende minuut van het verhaal 
zijn oplossing presenteert.

Zijn slides zijn beeldend. Maar ook met zijn woorden schetst hij mentale plaatjes in de hoofden van het publiek. Het einde is een krachtige call to action.

Door zijn presentatie ging het balletje rollen. 

 

Fotomateriaal
Plastic turtle - Stefan Leijon [flickr]


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

Praktische Presentatie-tips voor kenniswerkers