Onze buurman ziet de calamité meer als un petit problème

door Pauline le Rûtte  |    2 minuten leestijd

Hoe je dingen simpel houdt

Alice met electriciteit

’Heb jij internetverbinding?’ vraag ik aan monsieur Le Rûtte

’Nee.’

We checken de router. 
Een knipperend uitroepteken.

Lichte stress

We hebben volgende week allebei online meetings.

We lopen naar buiten.

In Frankrijk hangen de kabels boven de grond. Als het stormt, dan breekt er wel eens eentje. En inderdaad er hangt een draad los.

Orange, de provider bellen dan maar

Gelukkig is onze calamité zichtbaar in het systeem en wordt er zo snel mogelijk iemand bij ons langs gestuurd. Hoe snel kon ik niet verstaan. Of werd niet gezegd. 

We wachten af.

Na twee dagen ontvang ik een mail met een factuur voor de voorrijkosten à 63 euro. We hebben nooit iemand gezien en het internet werkt nog steeds niet.

Ik bel weer met Orange

’Er is een meneer langs geweest, maar u was niet thuis.’ 

Ja me hoela. We waren thuis en hebben geen meneer gezien.

Na wat gekissebis met de Orange mevrouw blijkt de reparateur in een ander dorp voorgereden te zijn. De Orange mevrouw is geïrriteerd omdat we geen huisnummer hebben. Maar hé, we zijn toch klant, onze gegevens staan in het systeem.

De mevrouw belooft dat er iets aan gedaan wordt. Ze vertelt niet hoe snel. Ik durf het niet meer te vragen.

We zijn vier dagen verder en onze calamité is nog steeds niet opgelost

We lopen bij onze Franse buren langs om te vragen of zij er ook last van hebben. Dat is niet het geval.

Onze buurman is aannemer en ziet onze calamité meer als un petit problème. Hij rijdt zijn mega grote blinkende SUV uit de garage, zet hem onder de kabel en monteert beide uiteinden aan elkaar met een kroonsteentje.

Probleem opgelost

We hebben de rest van de week perfect internet gehad en onze online meetings gedaan.

Aan het eind van de week bel ik nog één keer met Orange, want dat kroonsteentje kan niet blijven zitten. De Orange mevrouw ziet geen calamité in het systeem. Ik heb geen puf meer om in het Frans uit te leggen dat we het tijdelijk opgelost hebben.

De dag van vertrek naar Nederland trekken we het kroonsteentje los.

Een paar dagen later bel ik nog eens 

De calamité is terug, ja duh!
De kabel wordt nog diezelfde dag gemaakt.

Soms kan iets zo nodeloos ingewikkeld gemaakt worden.

Ik zie dat ook bij adviseurs die een presentatie maken. Ze willen teveel vertellen en uitleggen, waardoor het onbegrijpelijk wordt voor het publiek. En ze de verbinding kwijtraken.

Rester simple!

Hou het simpel. Kies maximaal drie onderwerpen en leg die zo eenvoudig mogelijk uit.

Wat doe jij om je presentaties eenvoudig te houden? Laat het weten in de comments.


Pauline le Rûtte
Over de auteur
Pauline le Rûtte

Een goede spreker draagt niet alleen informatie over, maar brengt zijn kennis tot leven.


Reactie

Praktische Presentatietips voor adviseurs